Skip to main content

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

MS-syk har hatt ødelagt toalett i tre uker

Ekkelt: Det er både ubehagelig og uhygienisk mener Terje Prøsch og assistenten Urszula Irzyk om det ødelagte toalettet i omsorgsleiligheten. FOTO: EVA GROVEN

I tre uker har MS-syke Terje Prøsch prøvd å få kommunen til å fikse det ødelagte toalettet i omsorgsboligen.

Det suser konstant i leiligheten fra et toalett som ikke virker. Terje Prøsch sitter i sin rullestol og snakker med hviskende stemme.

Han er rammet av en aggressiv MS, som gjør ham stadig svakere. Nå må han ha hjelp til alt. Også toalettbesøk. Han har både hjemmesykepleie og personlig assistent, men de siste ukene har de måttet gjøre en jobb de vanligvis slipper.

– Nedtrekket på doen virker ikke, så de er nødt til å helle en bøtte vann nedi skålen. Det blir vond lukt, og det er urenslig, sier Prøsch.

Tre uker

Det er tre uker siden problemet oppsto, og Prøsch sa straks fra til kommunens vaktmester.

– Vi har sagt fra gang på gang, men ingenting skjer, sier han oppgitt.

Assistent Urszula Irzyk er fortvilet på hans vegne.

– Det lukter ofte vondt når jeg kommer på jobb. Det er jo ubehagelig for oss, men kanskje enda mer for ham, sier hun.

Mangehodet troll

Det er Bærum kommune som eier omsorgsleilighetene, men hvem som har ansvar for hva, er ikke så enkelt å finne ut av.

– Siden beboeren fikk tildelt leilighet av boligkontoret, er det vedlikholdsforvalteren der som har ansvaret for inventaret. Selve gården er det jeg som forvalter. Så du kan si vi er et mangehodet troll, sier Eivind Gärtner i eiendomsavdelingen.

Han mener at beboerne skulle ha fått et skriv om hvem man skal henvende seg til i ulike situasjoner da de flyttet inn. Gärtner selv kommer tilbake fra ferie i dag.

– Dersom beboeren ikke får hjelp innen da, skal jeg selv sette meg i sving, sier han.

Det lyktes ikke Budstikka å få kontakt med vedlikeholdsforvalteren på boligkontoret fredag.

Ventet ett år på servant

 Det er ikke første gang Terje Prøsch opplever sendrektighet fra kommunen som eier av omsorgsleilighetene. Han flyttet inn i Atriumgården i mars 2013, og fikk en leilighet som ikke var tilpasset rullestol. Det gjaldt badeservanten, som hadde et skap under. Det gjorde at Prøsch ikke nådde frem til kranen, og dermed var han ikke i stand til å hverken pusse tenner eller vaske seg selv. Det tok ett år i byråkratiets irranger før noen i eiendomsavdelingen tok affære og fikk byttet vask.

LES OGSÅ: Nå har Terje fått vask

– Den vasken hadde jeg stor nytte av. Men nå er jeg blitt dårligere og kan ikke lenger pusse tennene selv. Men jeg er glad for assistene mine og trives godt her i leiligheten. Hadde det ikke vært for toalettet, sier Terje Prøsch.

 

 

Les flere artikler