Bysykkel-stopp ved bygrensen til Oslo

SITTER FAST: Prosjektleder for bysykkelordningen på Fornebu, Ingvild Tandberg, oppdaget onsdag morgen at fire av syklene som var låst fast til Bærum kommunes bysykkelparkering på Lysaker var fra Oslo.

SITTER FAST: Prosjektleder for bysykkelordningen på Fornebu, Ingvild Tandberg, oppdaget onsdag morgen at fire av syklene som var låst fast til Bærum kommunes bysykkelparkering på Lysaker var fra Oslo. Foto:

Krysser Oslo og Bærums bysykler by-grensen ved Lysaker-elven, går alt i lås.

DEL

Bærums 150 bysykler på Lysaker og Fornebu er helt like Oslos 1.500. Men det finnes ikke noe samarbeid mellom kommunene som gjør det er mulig å bruke tohjulingene i begge kommunene.

Onsdag morgen lyser det rødt på fire sykkelparkeringsplasser på Lysakerlokket. På de fire plassene står det reklamefinansierte bysykler fra Oslo. De er fanget i Bærums avanserte elektroniske sykkelstativ og kan ikke fjernes.

– Det er ingen uvilje mot et samarbeid, men offentlig lovverk står inntil videre i veien for dette, sier prosjektleder for bysykkelordningen i Bærum, Ingvild Tandberg.

– I Bærum er bysyklene finansiert av kommunen og næringslivet – i motsetning til Oslo som har reklamefinansiert sin ordning. Utover dette er de to ordningen helt like, men det er ikke et samarbeid mellom Oslo og Bærum slik at syklene kan brukes på begge sider av grensen. Vi må endre kontrakten med bysykkelleverandøren for å få til dette, og det jobber vi med, forteller bysykkel-prosjektleder Tandberg.

De fire som tråkket til Lysaker fra Oslo onsdag morgen får ikke benyttet sykkelen tilbake til byen eller videre inn i Bærum etter at de er blitt låst i stativet.

– Litt dumt

– Det er slik at det er mulig å sette Oslos sykler i våre stativer, men det er umulig å få dem løs igjen. Ja, det er litt dumt, men slik er det blitt og det vil vare en stund forteller Tandberg.

For å få syklene løs må det komme en egen servicemann fra Oslo med riktige koder til låseelektronikken.

Etter hvert skal de to ordningene integreres, men da må Bærum ha bysykler helt til Sandvika og Bekkestua, og det er planleggingen og gjennomføringen av dette som bestemmer tidspunktet for når det kan bli et samarbeid. Sannsynligvis skjer ikke det før i 2020, altså om tre år.

LES MER:

Sponser jobbsyklister

Professor: – Usikker på om gratis-sykler gir bedre helse 

Svir av millioner for å få deg til å sykle 

Tandberg sier at Bærum i utgangspunktet ikke hadde planer om en omfattende bysykkelordning, men at antallet sykler er utvidet på grunn av gode resultater og mange brukere.

I fjor sommer var det mellom 500 og 1.000 brukere av 100 sykler hver dag.

Bærums bysykkelordning

Bysykkelordningen er åpen for alle, og koster 199 kroner fra april til november. For å bli abonnent kan du laste ned bysykkelappen til din smarttelefon eller registrere deg. Sykkelen kan du låne i maks to timer mellom klokken 05 og 24.

For å sikre et godt og pålitelig system i 2017, har kommunen skiftet låsene i stativene og gått gjennom alle øvrige feil som oppsto under sesongen i fjor.

I 2017 står det stativer på Lysaker torg, ved Fornebuporten, Flytårnet, Fornebu senter, Koksa, Technopolis og Storøya skole.

Det er ikke mulig å sette fra seg en Bærumssykkel i et Oslo-stativ og du kan ikke sette fra deg en Oslo-sykkel i et Bærumsstativ.

KILDE: BÆRUM KOMMUNE

– Responsen har vært veldig positiv. Derfor ønsker vi å utvide ordningen, i første omgang mellom Stabekk, Lysaker og Fornebu. Vi vil gjerne komme i kontakt med virksomheter som ønsker å være med å finansiere stativer og sykler ved sine lokaler, sier prosjektleder Ingvild Tandberg.

I går åpnet kommunen bysykkelsesongen på Fornebu. I fjor sommer ble syklene tilgjengelige på Fornebu og Lysaker.

Reklameforbud i veien

Bakgrunnen for Bærums finansieringsmodell er at det i kommunedelplanen er forbud mot utendørs reklame på Fornebu. Bysyklene er et spleiselag mellom kommunen, fylkeskommunen, KLP Eiendom, Fornebuporten, Technopolis og Obos.

– Dette er mulig å endre når kommuneplanen for Fornebu skal justeres til høsten. Jeg er i utgangspunktet positiv. Men for at en slik endring skal ha verdi, må det finnes marked for en reklamefinansiert bysykkelordning på Fornebu. Det er et spørsmål som rådmannen må undersøke nærmere, sier leder av utvalget for miljø, idrett og kultur i Bærum kommune, Morten Skauge (H).

Artikkeltags