Jan Ung: – Tror far ville likt det

TRE KUNSTNERE: Jan Ung og Elena Engelsen gir Per Ungs arbeid «Fru Fortuna» en finpuss.ALLE FOTO: EVA GROVEN

TRE KUNSTNERE: Jan Ung og Elena Engelsen gir Per Ungs arbeid «Fru Fortuna» en finpuss.ALLE FOTO: EVA GROVEN

For første gang stiller Jan Ung ut sine fotografier sammen med faren Per Ung (1933–2013) og hans kone Elena Engelsens skulpturer.

DEL

– Jeg tror han ville likt det, sier Jan Ung (60) om at han viser sine fotografier i link til farens skulpturer i Bærum Kunstforening.

– Per hadde vært veldig glad for å stille ut sammen med Jan. Han var begeistret for Jans bilder, og ønsket at han skulle stille ut, sier Elena Engelsen (64).

Hun var gift med Per Ung som gikk bort i 2013, og de delte atelier i kunstnerkolonien på Ekely.

LES OGSÅ: Pippip fascinert av nakensnegl

Lærte foto av faren

– Det var far som lærte meg å fotografere. Og jeg er helt klart påvirket av hans formspråk. Et av mine tidligste bilder som jeg viser her, er av ham, sier Jan Ung.

– Og jeg har også med et av de siste bildene jeg tok av far før han døde. Det er fra atelieret på Ekely mens han arbeidet med statuen av Edvard Munch, fortsetter han.

Ung har hatt som jobb opp gjennom årene å fotografere farens skulpturer. Dette resulterte i boken «Per Ung» med tekst av Bjørn Li.

Jan Ung har aldri hatt noen separatutstilling i Norge, men var representert på Høstutstillingen i 1984. Derfor er utstillingen som åpner i kunstforeningen lørdag en unik anledning til å se hans bilder.

I disse dager kommer han også ut med boken «Jan Ung fotografier».

LES OGSÅ: Max Manus-statue avdukes

Opptatt av dyr

Engelsen har stilt ut flere ganger med Per Ung, og hun har blant annet laget «Tigeren» utenfor Oslo Sentralstasjon og «Bikkja i bakken» ved Holmenkollbakken.

– Jeg har alltid vært opptatt av dyr, og har holdt meg til dem. Det er så mye former, stofflighet og uttrykk i dyrene. Og når to billedhuggere er gift, er det bra med forskjellige motivverdener, sier hun.

Per Ung var opptatt av mennesker. Eksempler på det er statuen av Otto Sverdrup i Sandvika og skulpturen «Omfavnelse» på Bærums Verk.

Sønnen Jan er også mest interessert i mennesker som motiv for sin kunst.

– Jeg jobber mye med portretter. Det er noe fascinerende med mennesker, blikket, utseendet, sier Ung.

– Skulpturer skal tas på

Når det gjelder skulpturer er det avgjørende med nærkontakt av tredje grad mener Engelsen.

– Du skal ta på skulpturer, for det er viktig å få et forhold til dem. Da Per og jeg var i museer i Roma, klarte han aldri å la være og berøre skulpturene, og da pep det i alarmene, vet du, sier hun.

Artikkeltags