Skip to main content

Slik svarte Hareide om Ringeriksbanen i Stortinget

Knut Arild Hareide (KrF) har fått hendene fulle med store samferdselsprosjekter etter at han overtok som samferdselsminister fredag 24. januar.

FOTO: TRINE JØDAL

– Arbeidet er helt i sluttspurten og har høy prioritet. 

Det svarte samferdselsminister Knut Arild Hareide om Ringeriksbanen på et spørsmål i Stortinget 31. januar.

Det var stortingsrepresentant Bengt Fasteraune (Sp) fra Oppland som hadde spurt om hvordan kostnadsoverskridelser i flere jernbaneprosjekter vil påvirke fremdriftsplanen for blant annet Ringeriksbanen mellom Sandvika og Hønefoss.

– Kostnadsøkningen vi nå ser i jernbanesektoren, er selvsagt svært uheldig. Store kostnadsøkninger på jernbaneprosjekter utfordrer naturlig nok fremdriften som var lagt til grunn i Nasjonal transportplan 2018–2029 og i Jernbanedirektoratets handlingsprogram, svarte Hareide. 

Må se etter tiltak

– Som samferdselsminister har jeg et særlig ansvar for at de statlige midlene som blir bevilget til sektoren, blir benyttet på en fornuftig måte. Når kostnadsøkningene først skjer, må vi derfor se etter tiltak som sørger for at det er god kostnadskontroll i sektoren, og at forutsetningene for prosjektene fremdeles er til stede slik at investeringene står i forhold til den samfunnseffekten man søker å oppnå, fortsatte samferdselsministeren.

Hareide fremholdt at det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som nå skal fastsette reguleringsplanen for banen mellom Sandvika og Hønefoss.

– Jeg vil komme tilbake til Stortinget med saken på egnet vis, la samferdselsministeren til.

– Krevende å få realisert alt

Torsdag denne uken, i svar på et spørsmål i Stortinget om utbygging av E6 i Nordland, advarte Hareide om at det er krevende å få gjennomført alt i Nasjonal transportplan:

– … store kostnadsøkninger i prosjektene som ligger i inneværende Nasjonal transportplan, gjør det krevende å få realisert alle planlagte tiltak. Parallelt med en krevende kostnadsutvikling vil det statsfinansielle handlingsrommet ventelig bli mindre i årene fremover. Dette gjør det nødvendig å tenke nytt om både hvordan vi prioriterer prosjekter som tas inn i Nasjonal transportplan, og hvordan vi prioriterer og optimaliserer prosjekter som har blitt en del av planen, svarte Hareide.

Presser på

Ringerikes Blad skriver at politikere og næringsliv i fylkene Viken og Vestland nå samordner krefter for å få banen realisert. 

– Ringeriksbanen må startes opp i 2021. Jeg er mye mer optimist nå enn før. Men man er ikke helt sikker før det er bevilget penger, sier Ringerikes ordfører Kirsten Orebråten (Ap) til avisen.

Knut Arild Hareide spiste i 2015 sammen med finansminister Siv Jensen (nærmest), Venstre-leder Trine Skei Grande og statsminister Erna Solberg kake på Sundvollen for å feire at det var planlagt anleggsstart for Ringeriksbanen i 2019. Nå må Hareide skjære gjennom i saken.

FAKSIMILE: RINGERIKES BLAD 25. JANUAR 2020
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.