Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Samferdsel og veiprising

Innsenderen vil skrote dagens bommer.

Foto: KARL BRAANAAS

I en artikkel 1. oktober om veiprising refererer Budstikka fra en rapport fra TØI (Transportøkonomisk institutt).

Rapporten vil nok bli diskutert i lang tid, men ingenting er bedre enn om man kommer til en fornuftig løsning for både by og bygd og skroter dagens bommer etc. At det kommer til å bli mange utfordringer, er udiskutabelt, men det er mye bra i rapporten. Men hva med alle utenlandske biler som ferdes på norske veier? Skal noen av disse være med på å betale? 

Jeg tenker ikke på vanlige turister, men alle utenlandske tungtransportkjøretøy på kabotasjeoppdrag her i landet, og på alle fremmedarbeidere med egne kjøretøy fra Polen, Litauen og andre europeiske land. Flere av disse brukes i Norge over lange perioder. Er det noen kontroll i det hele tatt? Er dette noe TØI i det hele tatt har tenkt på? 

Jeg har selv foreslått for Samferdselsdepartementet at det burde innføres et oblatsystem for utenlandske trailere ved grensepassering, noe i likhet med piggdekkavgiften i Oslo. Da kunne disse betale for x antall dager de ønsker å kjøre i Norge og ha en oblat i frontvinduet som viser at avgiften er betalt for en periode.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.