Skip to main content

Ruter vurderer historisk rutekutt – Øyvind (41) ber om at fergen spares

Øyvind Slåtta på Vollen fergekai. Han tar ferge til og fra Oslo. Mellom hjemmet på Torp-Høymyr og Vollen bruker han sykkel.

Øyvind Slåtta på Vollen fergekai. Han tar ferge til og fra Oslo. Mellom hjemmet på Torp-Høymyr og Vollen bruker han sykkel.

Foto: KNUT BJERKE

Kutt i tilbudet til de reisende kan bli konsekvensen av at antall kollektivreisende har stupt.

Mens veiene fylles opp av biler, sliter kollektivselskapene hardt: Antall passasjerer er fortsatt på et urovekkende lavt nivå etter pandemien. Ruter varsler at et kutt i rutetilbudet kan komme i nær fremtid.

– Den finansielle situasjonen vi står overfor i 2022 gjør det ikke mulig å opprettholde tilbudet på dagens nivå med mindre folk begynner å reise igjen, sier Sofie Bruun, som er pressevakt i Ruter.

Hun ønsker ikke å konkretisere hva slags kutt som kan komme, og hvordan det vil slå ut for passasjerene.

– Ruter gjør vurderinger av hvilke virkemidler som bør benyttes, og hvordan disse skal innrettes. Ingenting er vedtatt, og det pågår budsjettarbeid både på regjeringsnivå, hos Ruters eiere og i Ruter, sier Bruun, som sier at det neppe vil komme tilbudskutt før i begynnelsen av 2022.

Øyvind Slåtta tar ferge til Oslo, fra Vollen. Han håper sterkt at båttilbudet ikke rammes av kutt.

Øyvind Slåtta tar ferge til Oslo, fra Vollen. Han håper sterkt at båttilbudet ikke rammes av kutt.

Foto: KNUT BJERKE

– Ikke hyggelig

Ifølge NRK opererer Ruter med tre ulike scenarier for kutt. Det heftigste kuttforslaget innebærer blant annet ingen kollektivtrafikk på søndager eller etter klokka 20 øvrige dager.

Denne uken sendte Olav Skinnes (Sp), fylkesråd for samferdsel i Viken, og Oslos samferdselsbyråd Sirin Stav (MDG) brev til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Der ba de om 500 millioner kroner for å kunne tilby et tilsvarende kollektivtilbud som i dag frem til sommeren.

– Det er dramatisk. Hvis disse scenarioene slår til, blir det ikke noe hyggelig, sier Skinnes til NRK.

Hva skjer med kollektivtilbudet fremover? Ruter mener de er avhengig av tilskudd for å dekke opp lavere inntekter under pandemien for å kunne opprettholde kollektivtilbudet.

Hva skjer med kollektivtilbudet fremover? Ruter mener de er avhengig av tilskudd for å dekke opp lavere inntekter under pandemien for å kunne opprettholde kollektivtilbudet.

Foto: KNUT BJERKE

Fylkesrådet i Viken la kuttscenarioene frem for fylkestinget torsdag. Fredag behandles Viken-budsjettet.

Fra elbil til båt

På Vollen fergekai er Øyvind Slåtta (41) en av passasjerene som reiser kollektivt til jobb i Oslo, en snau halvtimes fjordreise til Aker Brygge. Etter «koronagjenåpningen» sverger han til ferge.

– Jeg begynte å kjøre elbil en stund før pandemien, samt under pandemiperioden. Da var elbilfordelene vesentlig flere, med enklere adgang til kollektivfelt og gratis parkering i Oslo. Dette er vesentlig redusert, så nå er fordelen ved å reise kollektivt større, forteller Slåtta.

Han savner imidlertid mer fleksible billetter.

– I dag er det månedskort eller enkeltbilletter. Når mange, som meg, har hjemmekontor deler av tiden, kunne det vært mer interessant med for eksempel klippekort eller ukebillett, mener Øyvind Slåtta.

Øyvind Slåtta fra Torp-Høymyr mener kutt i kollektivtilbudet ikke er veien å gå.

Øyvind Slåtta fra Torp-Høymyr mener kutt i kollektivtilbudet ikke er veien å gå.

Foto: KNUT BJERKE

Mulig kutt i kollektivtilbudet er dårlig nytt, mener 41-åringen.

– Jeg synes i hvert fall at fergen må spares. Å kutte i transporten på sjøen er å gå baklengs inn i fremtiden. Fjorden er vel det eneste stedet der det ikke blir kø, sier Slåtta.

Det spørs om han blir hørt dersom Ruter må kutte. Færre avganger for båttilbudet mellom Slemmestad, Vollen og Oslo er nemlig et av tiltakene allerede i den minst omfattende kuttplanen til Ruter, ifølge NRK.

I neste alternativ foreslår Ruter å innstille Vollenbåten.

Har aldri kappet

Skulle Ruter se seg nødt til å kutte i rutetilbudet, vil det i så fall være første gang i selskapets historie, som strekker seg tilbake til 2008/2009.

– Jeg har vært hos Ruter siden 2009 og kan ikke huske at vi har kuttet i tilbudet i den perioden. Vi har omfordelt, som da vi la ned ekspressbussene fra Skui og Tanum, men da har lokaltilbudet blitt bedre. Det har ikke vært kutt som følge av behov for lavere kostnader, forteller Morten Stubberød, Ruters fagsjef for trafikkplan.

Stubberød beskriver «pandemi-nedgangen» slik:

– Jeg kan ikke huske en tilsvarende periode i mine 33 år som planlegger for buss, trikk og T-bane i Oslo og Akershus.

Togtilbudet består

Togselskapet Vy sliter også med færre passasjerer enn før, men satser likevel på å holde koken med samme tilbud.

– Vi har ingen planer om å gjøre noen endringer i vårt togtilbud på Østlandet. Vi er opptatt av å opprettholde et godt tilbud, og vi er glad for at kundene gradvis kommer tilbake, sier kommunikasjonssjef Gina Scholz.

Elisabeth Holter-Schøyen (V) leder Asker kommunes utvalg for samfunnstjenester. Hun oppfordrer folk til å finne tilbake til kollektivtrafikken, «innenfor trygge rammer». Venstre-politikeren peker på at det har vært mange år med vekst i kollektivreiser og bedre tilbud.

– Det er viktig at denne trenden ikke snus, sier Holter-Schøyen, som er sterkt imot kutt i tilbudet.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.