Skip to main content

Ruter får ikke koronapenger: – Må belage oss på rutekutt

Kollektivbruken har falt betydelig, sammenlignet med før pandemien.

Kollektivbruken har falt betydelig, sammenlignet med før pandemien. 

Foto: KARL BRAANAAS

Regjeringen vil ikke gi koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper fra 2022. 

Det ble klart, da regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt frem mandag. 

– Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal. Vi gjør derfor ikke om på Solberg-regjeringens prioritering i forslaget til statsbudsjett 2022 om ikke å forlenge kompensasjonen til tog- og kollektivselskapene. Vi vil selvsagt følge utviklingen nøye fremover, ikke minst når det gjelder smittesituasjonen og tilhørende tiltak, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i en pressemelding

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke gi koronakompensasjon til kollektivselskapene, men gir mer penger til fylkeskommunene.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil ikke gi koronakompensasjon til kollektivselskapene, men gir mer penger til fylkeskommunene. 

Foto: Dag Otter Johansen

Skuffet fylkesrådsleder

Fylkesrådet i Viken ga nylig 100 millioner kroner til kollektivselskapene for 2022.

– Med midlene Viken stiller til rådighet kan vi drive kollektivtilbudet normalt frem til april. Dersom det ikke kommer endringer fra Stortinget eller regjeringen må vi belage oss på rutekutt, med konsekvenser det får for de reisende og miljøet, sier fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen (Ap). 

– Vi oppfordrer Stortinget og regjeringen til å følge utviklingen nøye, legger hun til. 

Fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen (Ap) skulle gjerne sett at regjeringen ga penger til kollektivselskapene.

Fylkesrådsleder Siv Henriette Jacobsen (Ap) skulle gjerne sett at regjeringen ga penger til kollektivselskapene. 

Foto: KARL BRAANAAS

Hun innrømmer at hun ble litt overrasket over partikollegaens forslag om ikke å kompensere kollektivselskapene.

– Jeg hadde ikke forventet at vi skulle få alt vi trenger, men jeg så for meg at det i alle fall ville komme noe.

Jacobsen påpeker samtidig at de ennå ikke har erfaringen eller kunnskapen om hva som vil bli den nye reise-normalen.

Kraftig nedgang

Tall fra kollektivselskapet Ruter viser at antall passasjerer i Asker og Bærum er halvert fra før pandemien. 

Det er svakere enn hele Ruters område, Oslo og tidligere Akershus, hvor passasjertallene er på 70 prosent. På landsbasis er tallet mellom 75–80 prosent sammenlignet med før pandemien. 

– Vi vet ikke sikkert om og eventuelt når nivået kommer tilbake til nivået det var på før pandemien. Vi er kjent med kollektivselskapenes bekymringer rundt dette, men det er krevende for staten å prioritere å bruke penger på å opprettholde kollektivtilbudet på et høyere nivå enn det er grunnlag for, sier samferdselsministeren.

Nedgangen i bruk av kollektivtrafikk har gitt lange bilkøer. Her fra Holmen i Asker.

Nedgangen i bruk av kollektivtrafikk har gitt lange bilkøer. Her fra Holmen i Asker. 

Foto: KIM VAN DER LINDEN

Ruter vil ikke uttale seg

Ruter tar avgjørelsen til etterretning og vil ikke uttale seg om samferdselsministerens avgjørelse.

– Dette er en politisk sak som vi ikke vil kommentere nå, sier Ruters pressevakt Øystein Dahl Johansen.

Passasjersvikten har fått Ruter til å operere med flere kutt-alternativer, blant annet stopp i all kollektivtrafikk etter kl. 20 og full stans på søndager. 

Gir mer til fylkeskommunen

Regjeringen foreslår å gi 500 millioner kroner mer i frie midler til fylkeskommunene i 2022 enn den Solberg-regjeringen gjorde.

– Det betyr nærmere 100 millioner kroner til Viken. Hvordan dette vil kunne påvirke kollektivtilbudet er for tidlig å si. Det ligger noen føringer fra fylkestinget om at en økning i de frie midlene primært skal gå til skoleinvesteringer, sier Jacobsen. 

Vil ha ny løsning

MDG i Bærum ønsker at kommunen skal bli en del av Ruter.

– Ruter-kutt vil ramme hverdagen til tusenvis av bærumsfamilier. Derfor bør kommunen gå i dialog med Oslo og Viken for å se om det er mulig å gå inn som medeier i Ruter AS, med et betydelig beløp for å styrke kollektivtilbudet, sier gruppeleder Hans Rugset. 

Han vil fremme forslaget som en del av partiets budsjettforslag i Bærum.

Med kommunen på eiersiden tror han mulighetene for innflytelse på rutetilbudet i Bærum vil bli bedre. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.