Skip to main content
Hva mener du? Del dine meninger med Budstikkas lesere.
Send inn innlegg

Region Viken og E18

– Region Viken er skadelig for Bærum, skriver Ragnar Molland fra Bærum Sp.

Foto: Joakim S. Enger

Takket være ultimatum fra Sp er nedlegging av region Viken sak nr. 1 i den politiske plattformen som fylkesrådet (Ap, MDG, Sp og SV) la frem 1. oktober. Denne håpløse konstruksjonen ble trumfet gjennom av Høyre på slutten av forrige stortingsperiode, mot ønsket fra fylkestingene i Akershus, Østfold og Buskerud og har ingen støtte av befolkningen i de tre fylkene.

Vi i Bærum Sp har argumentert for at region Viken er skadelig for Bærum. Dette viste seg allerede samme dag som plattformen ble lagt frem. Usikkerheten om ny og rådyr E18 kan spre seg til Oslopakke 3 og til Fornebubanen. Fra før har regjeringens kompromiss om bompenger skapt kaos.

At politikere fra Østfold og Buskerud ikke er like interessert i Bærums problemer som dem fra Akershus, bør ikke overraske noen. Det er en ironi i at Høyre ved tidligere kommunalminister Jan Tore Sanner gjennom Viken har forårsaket problemene som nå tårner seg opp for Høyre i Bærum.

Fylkesrådet i Viken er for bygging av ny E18, men forutsetter at kompromisset som Akershus og Oslo ble enige om i 2016, blir fulgt. Det innebærer bygging av første etappe fra Lysaker til Strand med to filer inn mot byen og tre ut. I tillegg kommer separat busstrasé og sykkelvei. Regjeringen overkjørte imidlertid lokaldemokratiet også i denne saken ved å presse gjennom tre filer i hver retning og forlenge parsellen til Ramstadsletta.

I forliket som regjeringspartiene nylig har inngått, er det forutsetning for statlig bidrag at det ikke kommer flere biler inn i Oslo. Dette oppfylles av kompromisset fra 2016, men ikke av nåværende plan. Statlig bidrag er derfor usikkert.

Høyre i Bærum ynder å kalle ny E18 for et «miljøprosjekt» og Bærum en «klimaklok kommune». Skal dette være noe mer en klisjé, må man innse at økt biltrafikk inn til Oslo er «klimauklokt».

For øvrig er illustrasjonen fra Ramstadsletta direkte skremmende og får nåværende E18 til å fremstå som en enkel landevei.

Bidra med dine meninger, både på nett og i papir.
Skriv debattinnlegg
Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.