Skip to main content

Nå starter arbeidet med å fjerne farlig gangfelt

Dette fotgjengerfeltet i Røykenveien på Bondi vil snart være historie. Etter flere alvorlige ulykker starter Statens vegvesen arbeidet med å fjerne det i løpet av de neste to ukene. Fotgjengere vil bli henvist til undergangene ved Idunns vei og rundkjøringen ved Bondistranda.

Dette fotgjengerfeltet i Røykenveien på Bondi vil snart være historie. Etter flere alvorlige ulykker starter Statens vegvesen arbeidet med å fjerne det i løpet av de neste to ukene. Fotgjengere vil bli henvist til undergangene ved Idunns vei og rundkjøringen ved Bondistranda.

Foto: Karl Braanaas

I løpet av et par uker starter arbeidet med å fjerne fotgjengerfeltet på Bondi. Det vil i perioder gi redusert fremkommelighet i Røykenveien.

Tidligere i år lovte Statens vegvesen at fotgjengerfeltet som krysser Røykenveien ved Bondistranda skulle fjernes. Nå bekrefter de at arbeidet starter opp etter høstferien.

– Arbeidet kommer til å starte opp innen et par uker, bekrefter prosjektleder i Statens vegvesen, Anders Mjell. 

Fotgjengere blir dermed henvist til undergangene som finnes innenfor noen hundre meter på hver side av fotgjengerfeltet, henholdsvis ved Idunns vei og ved rundkjøringen på Bondistranda.

Trafikkoffer: – På tide

Fotgjengerfeltet, som ligger mer eller mindre oppå en bakketopp, har lenge vært gjenstand for debatt etter flere trafikkulykker mellom bilister og fotgjengere. 

– Gjennom vurderinger og gjennomganger av trafikksikkerhet har vi funnet ut at dette er et av stedene der det har skjedd flest ulykker i Akershus. Så derfor har vi bestemt oss for å plugge igjen og fjerne overgangen slik at det ikke blir noen fotgjengerkrysning her, forteller Mjell.

Julie Adèle Gangås Skaare havnet i skadestatistikken da hun ble alvorlig skadet etter en påkjørsel i fotgjengerfeltet i 2013.

– Jeg synes det er på tide. Jeg har egentlig ikke sett problemet ved bare å fjerne det, det er litt rart at det har tatt så lang tid. Når det finnes en så tydelig mulighet til å forebygge, synes jeg det er særdeles spesielt at det ikke er gjort før, mener hun.

Skaare sliter fortsatt med ettervirkninger av ulykken.

– Jeg har en arm som oppfører seg litt rart og beina mine har en tendens til å bli betente. Men det skal sies at jeg driver aktivt med idrett, legger hun til.

Julie Adèle Gangås Skaare er glad for at fotgjengerfeltet der hun selv ble påkjørt og alvorlig skadet i 2013, nå blir fjernet. Her er hun avbildet ved fotgjengerfeltet i fjor sommer.

Julie Adèle Gangås Skaare er glad for at fotgjengerfeltet der hun selv ble påkjørt og alvorlig skadet i 2013, nå blir fjernet. Her er hun avbildet ved fotgjengerfeltet i fjor sommer.

Foto: EVA GROVEN

Vil merkes på trafikken

Det er imidlertid ikke bare å fjerne stripene og skru opp et rekkverk som skal til for å fjerne fotgjengerfeltet. Det blir et større prosjekt som tidvis vil merkes på trafikkavviklingen.

– Det går blant annet en del kabler der, så det må nok graves litt. Det er litt opp til entreprenøren om de vil gjøre dette arbeidet på dagtid eller om natten. Det vil merkes på trafikken og det vil bli manuell dirigering når dette er nødvendig, opplyser prosjektlederen.

Han forteller at det vil bli støpt igjen på den ene siden av fotgjengerfeltet, på den siden det i dag er mur, mens det trolig vil bli satt opp rekkverk på den andre.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.