Skip to main content

Lei kø, kork og kaos – krever nytt billettsystem

Ordfører Lisbeth Hammer Krog i Bærum er bekymret over at folk ikke går om bord i tog, busser og T-baner, men setter seg i bilen etter at samfunnet åpnet opp tidligere i høst. Hun ber Ruter opprettholde dagens tilbud og legge opp til nytt og mer fleksibelt billettsystem.

Ordfører Lisbeth Hammer Krog i Bærum er bekymret over at folk ikke går om bord i tog, busser og T-baner, men setter seg i bilen etter at samfunnet åpnet opp tidligere i høst. Hun ber Ruter opprettholde dagens tilbud og legge opp til nytt og mer fleksibelt billettsystem.

Foto: Karl Braanaas

Dårligere kollektivtilbud kan bli konsekvensen av at folk hopper av buss, tog, trikk og T-bane. Ordfører Lisbeth Hammer Krog ber Ruter løse problemet. 

– Jeg opplever at kø, kork og kaos på veiene blir mer og mer prekært. Vi ser hvordan trafikken forplanter seg morgen og ettermiddag også på lokalveiene innover i Bærum, sier ordfører Lisbeth Hammer Krog. 

Kun én måned etter gjenåpningen av samfunnet er bilkøene mellom Asker, Bærum og Oslo slik de var før pandemien.

Tall fra kollektivselskapet Ruter viser at antallet passasjerer i Asker og Bærum kun er 50 prosent i forhold til før pandemien. 

Det er svakere enn hele Ruters område, Oslo og tidligere Akershus. Der ligger passasjertallet på 70 prosent sammenlignet med før korona.

Kjørte en ekstra runde

Ordføreren kjørte en ekstra runde i formannskapet onsdag og serverte sine bekymringer. Hun pekte på at folk var i god driv og at mange benyttet seg av kollektivtrafikk før pandemien.

– Men nå er utviklingen gått langt tilbake. Det som er veldig kritisk nå er at kollektivtilbudet kan bli dårligere, noe som fører oss inn i en ond spiral.

Det som er veldig kritisk nå er at kollektivtilbudet kan bli dårligere, noe som fører oss inn i en ond spiral.
Lisbeth Hammer Krog, ordfører

Både Arbeiderpartiet og Venstre deler ordførerens bekymring for busser og tog.

– Folk jobber nå på en annen måte og da blir det viktig å se blant annet på en annen billettløsning, sier Wenche Steen (V). Hun oppfordrer kommunen til å samarbeide med Viken fylkeskommune for å legge press på Ruter.

Det er pekt på fire mulige årsaker som kan forklare dagens situasjon:

  • Noen har fremdeles hjemmekontor
  • Smittefrykt
  • Endringer i reisevaner
  • Dårlig tilpassede billettløsninger

Mulig stopp på søndager

– I dag er det enten månedskort eller enkeltbilletter. Her må det være mulig å finne langt mer fleksible løsninger, sier Hammer Krog som viser til at kollektivselskapet Brakar er på det sporet.

Ordføreren er krystallklar på at dette er noe Ruter er nødt til å gjøre noe med.

– Verden forandrer seg og det er også Ruter nødt til å gjøre.

En av konsekvensene for et redusert tilbud kan bli stopp i kollektivtrafikken på søndager og etter klokka åtte om kvelden ellers i uka i områdene rundt Oslo.

Det er Ruters verst tenkelige scenario hvis inntektene fortsatt uteblir.

– Å kutte ut busstilbud på søndager er ikke veien å gå i det hele tatt, sier Lisbeth Hammer Krog.

Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) kom onsdag med en oppfordring:

Han ber folk vende tilbake til T-bane, trikk og buss. Ellers kan det bli kutt i tilbudet.

Skal teste nytt system

Kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter sier de planlegger å teste et billettprodukt før jul.

– Vi holder nå på med det praktiske arbeidet rundt en slik test. Dette vil i første omgang være en småskalatest, slik at vi kan gjøre justeringer for å være mer sikre på at vi lager et produkt som fungerer for kundene, sier hun.

 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.