Krasjer forslag om p-avgift langs T-banen
Høyre og Frp parkerer forslaget om å kreve p-avgift ved innfartsparkeringene langs T-banen i Bærum.
Ny parkeringsstrategi er kjørt inn på politikernes bord. For å nå kommunens klimamål er det lagt inn forslag om å kutte gratisplasser ved T-banens innfartsparkeringer.
Høyre og FrP liker forslaget dårlig. Partiene kjører innspillet om å avgiftsbelegge 1.250 plasser langs Kolsås- og Østeråsbanen rett i grøfta.
– Det er uaktuelt for Høyre å kutte gratisparkeringen ved innfartsparkeringene. Vi har gått til valg på at de plassene skal beholdes avgiftsfri. Det står helt klart i vårt program for denne perioden, sier leder av utvalget for miljø, idrett og kultur (MIK) Dag Egil Strømme.
Han peker på at det bør vurderes flere gratisplasser ved innfartsparkeringene.
Strømme får støtte fra Frps Geir Homlund. Dermed er det flertall for å vrake dette punktet i forslaget.
– Vi skal ikke straffe eller true folk som velger å kjøre kollektivt, men lokke dem og gjøre tilbudet mest mulig attraktivt. Gratisparkering langs T-banen fungerer veldig godt for småbarnsforeldre som må levere barn på skole og i barnehager før de kjører kollektivt, sier FrPs medlem av MIK, Geir Homlund.
Hovedmålet med strategien er å dempe bilbruken for å få flere til å ta i bruk beina, tråkke rundt på sykler, trille i vei på sparkesykler, kjøre kollektivt og bidra til gode bomiljøer.
Bærum kommunes administrasjon har laget forslag til en strategi for fremtidens parkering på kommunale plasser. Den politiske behandlingen av saken starter torsdag.
Dette er fem hovedmål:
- Bidra til redusert klimagassutslipp.
- Bidra til fremkommelighet for gående, syklende og kollektivreisende, og for bylogistikk.
- Sikre mobilitet for dem som trenger å benytte bil.
- Legge til rette for levende handel/næring og god tettstedsutvikling.
- Sikre plass/kapasitet til fremtidens behov for sykkelparkering, mikromobilitet og bylogistikk
Fire prinsipper legges til grunn for arbeid med parkering.
- Parkering skal alltid ses sammen med andre tiltak innen mobilitet
- Kommunen skal jobbe med å utnytte eksisterende parkeringsareal bedre
- Kommunen skal sikre plass/kapasitet til fremtidens behov for sykkelparkering, mikromobilitet og bylogistikk og legge til rette for fleksibilitet/ endrede arealbehov over tid
- Parkering skal ses i et større bilde med utgangspunkt i områder/bydeler, fremfor enkelttomter
Senioringeniør/by- og regionplanlegger Kirsti Stokke Burheim i Bærum kommune, som har vært med på utarbeidelsen av strategien, sa dette til Budstikka lørdag:
– Erfaring og forskning viser at avgift fører til mer hensiktsmessig bruk av innfartsparkeringene. Flere barnefamilier og folk som bor lenger unna stasjonen vil bruke plassene.
Hun viste blant annet til at Transportøkonomisk Institutts (TØI) evaluering av en månedsavgift på 250 kroner eller 40 kroner dagen på Bane Nors innfartsparkeringer ved 15 stasjoner, har gitt slike resultater.
Kommunens kartlegging viser at en høy andel av dem som benytter de nær 1.250 gratis innfartsparkeringene langs Kolsåsbanen og Østeråsbanen, bor i gangavstand eller sykkelavstand til stasjonene.
70 prosent bor nærmere enn tre kilometer.
Venstre vil vente og se
Venstre kjører ikke etter samarbeidspartiene Høyre og FrP på innfartsparkeringene.
– For vår del mener vi det er tidlig å skyte ned forslaget allerede nå. Dette er en førstegangsbehandling, og strategien skal ut på høring. Det er flere grunner til at det kan være fornuftig å innføre en viss avgift på innfartsparkeringene. Dette bør debatteres og belyses gjennom høringen, sier Venstres Johan Malvik, som er nestleder i MIK.
Dag Egil Strømme peker på at Høyre er villig til å se på de andre punktene og forslagene i strategien og at det legges ut på høring og behandles videre politisk.
Frps Geir Homlund mener plassene langs T-banen bør få et system som registrerer kollektivbrukerne.
– De som bruker plassene uten å benytte T-banen bør betale avgift slik at parkeringen ikke okkuperes av andre brukere, sier Holmlund.
MDG har ennå ikke tatt stilling til parkeringsstrategien som skal opp til 1.-gangsbehandling torsdag.
– Vi kommer tilbake til dette, sier MDG gruppeleder, Hans Rugset.