Korter ned planlagt stengetid under tunnelarbeid
I stedet for timevis med stengt hver dag, blir det trolig maks en time å vente for bilistene når nytt løp for Oslofjordtunnelen skal sprenges ut.
Kun to stengninger per dag på maks 30 minutter. Det er målet når E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn to skal i gang med å bygge ny tunnel om 1–2 år. Stengningene skal også skje utenom rushtiden. Det skriver bransjebladet Samferdsel og infrastruktur. Nyheten ble nylig presentert på en samferdselskonferanse i Asker.
– Vi har tidligere sagt at vi har vurdert å måtte stenge inntil 6 ganger om dagen, alternativt 4 timer hver dag, forteller prosjektleder for E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2, Anne-Grethe Nordahl.
– Vi har møtt forståelse for dette, men samtidig har vi forstått at dette blir svært belastende for brukerne av Oslofjordtunnelen. Nå blir altså ned planlagte stengetiden kortet ned. I tillegg skal det også etableres en varslingsordning på SMS.
Mer enn 1 million kubikkmeter med stein skal sprenges vekk under arbeidet med nytt tunnelløp. Arbeidene vil pågå i mer enn tre år.
Hensikten med prosjektet er å lage en sikker kryssing av Oslofjorden i eksisterende trase for E134. Samtidig skal også veisystemet på Hurumsiden av Oslofjordtunnelen bedres.