Skip to main content

Korter ned planlagt stengetid under tunnelarbeid

Slik planlegges den nye portalen til Oslofjordtunnelen, fra Hurumlandet i retning Drøbak og Frogn kommune.

Slik planlegges den nye portalen til Oslofjordtunnelen, fra Hurumlandet i retning Drøbak og Frogn kommune.

Foto: Illustrasjon: Statensvegvesen

I stedet for timevis med stengt hver dag, blir det trolig maks en time å vente for bilistene når nytt løp for Oslofjordtunnelen skal sprenges ut.

Kun to stengninger per dag på maks 30 minutter. Det er målet når E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn to skal i gang med å bygge ny tunnel om 1–2 år. Stengningene skal også skje utenom rushtiden. Det skriver bransjebladet Samferdsel og infrastruktur. Nyheten ble nylig presentert på en samferdselskonferanse i Asker. 

– Vi har tidligere sagt at vi har vurdert å måtte stenge inntil 6 ganger om dagen, alternativt 4 timer hver dag, forteller prosjektleder for E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2, Anne-Grethe Nordahl.

– Vi har møtt forståelse for dette, men samtidig har vi forstått at dette blir svært belastende for brukerne av Oslofjordtunnelen. Nå blir altså ned planlagte stengetiden kortet ned. I tillegg skal det også etableres en varslingsordning på SMS.

Mer enn 1 million kubikkmeter med stein skal sprenges vekk under arbeidet med nytt tunnelløp. Arbeidene vil pågå i mer enn tre år. 

Hensikten med prosjektet er å lage en sikker kryssing av Oslofjorden i eksisterende trase for E134. Samtidig skal også veisystemet på Hurumsiden av Oslofjordtunnelen bedres.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.