Skip to main content

Innlegg om sparkesykkel-klynge førte til voldsom debatt

I rundt to uker har elsparkesykler blitt parkert på ulike måter, her i bakken nord for Bondi-rundkjøringen. Røykenveien til venstre.

I rundt to uker har elsparkesykler blitt parkert på ulike måter, her i bakken nord for Bondi-rundkjøringen. Røykenveien til venstre.

Foto: JØRGEN DAHL KRISTENSEN OG BO EKLUND

Politikerne i Asker har gitt selskapet Tier anledning til å forsyne seg av fellesareal, mener Bo Eklund.

Sist helg postet han et innlegg i Facebook-gruppen «Opplev og bo i Asker». Bildet av rundt 12 elsparkesykler som lå i grøfta på Bondi har skapt en debatt med godt over 80 kommentarer av ulik sort. 

Akkurat det overrasker ikke askerbøring Bo Eklund stort. 

– Jeg hadde fra før et inntrykk av at elsparkesyklene engasjerer folk, forteller han.

Reagerer på grøfteparkering

Eklund ønsket – som han selv sier – bare å «gratulere Asker kommune med nyvinningen», selvsagt ment ironisk.

– Det er et eksempel på at politikere ikke bruker hodet når avgjørelser tas. Her har de latt selskapet bak elsparkesyklene forsyne seg av fellesarealer, det vil si deler av gang- og sykkelveier. Problemet er jo at syklene sjelden parkeres rett opp og ned på støtten. Folk slenger dem bare fra seg – ofte så de blokkerer fortauer og gang- og sykkelveier, sier Eklund.

Bo Eklund skrev et Facebook-innlegg som førte til flere enn 80 kommentarer.

Bo Eklund skrev et Facebook-innlegg som førte til flere enn 80 kommentarer.

FOTO: PRIVAT

– Hadde det bare vært som med Oslos bysykler, at man må plassere dem i et stativ for å få godkjent parkeringen, legger han til.

Folk slenger dem bare fra seg – ofte så de blokkerer fortauer og gang- og sykkelveier
Bo Eklund

Opptil 15

Eklunds innlegg handler om gang- og sykkelveien ved Bondistranda, parallelt med Røykenveien. Det var for drøyt to uker siden at det begynte å hope seg opp med elsparkesykler på stedet. 

Budstikka har observert situasjonen dag for dag, og på det meste har det vært 15 doninger der.

Parkering av Tiers strømdrevne tohjulinger har ført til reaksjoner både i Asker og Bærum (bildet). Dette er en artikkel i Budstikka 17. august.

Parkering av Tiers strømdrevne tohjulinger har ført til reaksjoner både i Asker og Bærum (bildet). Dette er en artikkel i Budstikka 17. august.

Tidligere denne uken ble syklene fjernet, i kjølvannet av at Erik de Mora kontaktet både sykkelselskapet Tier og Asker kommune. Han påpeker at asfalten ikke er merket med elsykkelparkering, og han mener at slik parkering utgjør en fare for gående og syklende.

– Syklene står halvveis ute gangveien, og noen er slengt helt utover, sier de Mora, som bor i området.

Venstres Elisabeth Holter-Schøyen leder utvalget som har hatt mest med sparkesykkelordningen å gjøre.

Venstres Elisabeth Holter-Schøyen leder utvalget som har hatt mest med sparkesykkelordningen å gjøre.

Foto: KARL BRAANAAS

Åpner for justering

Det er Ruter, Askers politikere og kommunens administrasjon som står bak ordningen. Venstres Elisabeth Holter-Schøyen leder hovedutvalg for samfunnstjenester, som har hatt mye med saken å gjøre. Hun konstaterer at elsparkesyklene har skapt et stort engasjement.

– Dette er et prøveprosjekt i et samarbeid mellom Asker kommune og Ruter, som skal evalueres underveis. Det er viktig for oss å lytte til innspill både fra brukere og innbyggere, og det kan nok tenkes at enkelte ting bør justeres underveis. Spesielt gjelder nok dette hvordan løsningen med parkering og parkeringssoner fungerer. Dette vil vi følge opp, sier Holter-Schøyen.

Cato Steinsvåg i Asker kommune opplyser at det er en unøyaktighet i kartsystemet – som brukerne ser – som har ført til opphopningen av elsparkesykler på det konkrete stedet. 

– Den egentlige parkeringen er på andre siden av Røykenveien. Vi kommer trolig til å flytte dette punktet til et mer egnet sted, forteller Steinsvåg.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.