Skip to main content

Her er Høyres bompenge-ultimatum for Bærum

Den nye E16-strekningen mellom Bjørumsaga (bildet) og Skaret ved Sollihøgda: Her foreslår Høyre å droppe bompengeinnkreving på ett punkt.

Foto: KARL BRAANAAS

– Nå er det «take it or leave it» for de andre partiene, sa Høyres stortingsrepresentant Hårek Elvenes sent fredag kveld.

Elvenes, som bor på Fossum, siktet da til de andre regjeringspartiene, Frp, KrF og Venstre. 

Statsminister Erna Solberg holdt fredag kveld pressekonferanse med et slags ultimatum til de andre partiene (ekstern lenke), i den såkalte bompengekrisen.

En del av Høyres forslag for å imøtekomme de andre partiene, og dermed holde regjeringen samlet, angår veier i Bærum direkte.

– For det første foreslår Høyre å forlenge nedbetalingstiden på ny E18 gjennom Bærum fra 15 år til 20 år. Det medfører en lavere bompengesats. For det andre, og dette er vesentlig etter mitt syn, skal penger innkrevd på E18 i Bærum brukes til videre utbygging av E18 vestover. Disse pengene skal altså ikke omfordeles for å bli brukt på andre vei- eller kollektivprosjekter, sier Hårek Elvenes.

E16-strekning uten bom

Høyres forslag innebærer også at bompengestasjonen på den kommende E16-strekningen Bjørumsaga-Skaret droppes, noe som vil si at staten må finne andre måter enn brukerbetaling å finansiere bygging på.

Venstres Solveig Schytz mener enigheten i regjeringen baner vei for mer kollektivtrafikk.

Foto: Karl Braanaas

Statsministeren sa fredag kveld at «samtalene mellom de fire partiene kan ikke fortsette i det uendelige». Solberg la da frem en skisse som de andre regjeringspartiene måtte ta stilling til over helgen. Det gjorde de allerede sent fredag kveld – og alle sa ja.

Den nylig inngåtte avtalen innebærer blant annet at:

  • Fylkeskommuner/regioner og kommuner må bidra med en lokal egenandel på 20 prosent til nye bypakker. (Gjelder ikke bypakker som er inngått tidligere.)
  • Offentlige, årlige tilskudd til reduksjon av bompenger utenfor byområdene økes.
  • Regjeringen tilbyr kommunene å øke det statlige bidraget til 66 prosent i de såkalte «50/50-prosjektene» – det vil si prosjektene der finansieringen er 50 prosent offentlig og 50 prosent brukerbetaling, for eksempel bompenger.

– Mer kollektivtrafikk

Solveig Schytz er Venstre-politiker og leder for hovedutvalg for samferdsel i Akershus. Hun er fornøyd med gårsdagens enighet i regjeringen. Hun sier dette legger veien åpen for en «stor satsing på kollektivtrafikk» som er viktig for Asker og Bærum. 

– Dette betyr mer kollektivtrafikk, mindre kø og renere luft, sier Schytz.

– Byvekstavtalene skal fortsette, nullvekstmålet ligger til grunn og det nå skal brukes betydelig mer statlige midler til kollektivtrafikk, både til investering og drift av kollektivtraffikken, og til å få ned billettprisene, sier Schytz.

Les også: Søker etter sprengstoff langs E16

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.