Skip to main content

Fremskynder gjenåpning av Oslofjordtunnelen – skryter av entreprenører

Nå kan trafikken igjen gå gjennom Oslofjordtunnelen.

Nå kan trafikken igjen gå gjennom Oslofjordtunnelen.

Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Den 7,3 kilometer lange Oslofjordtunnelen skulle blitt gjenåpnet 17. august. Isteden ble den åpnet torsdag.

Det er altså fem dager før opprinnelig plan. Tidspunktet for gjenåpning var klokken 12 torsdag.

– Dette lar seg gjøre fordi entreprenørene har stått på og jobbet døgnet rundt, bokstavelig talt, sier tunnelforvalter Anine Kalmo Larsen i Statens vegvesen til Budstikka.

Hun trekker frem et annet vesentlig moment:

– Vi har et godt beredskapslager der vi hadde oppbevart mye av utstyret som trengtes i arbeidet med å sette tunnelen i stand igjen.

Hadde lager

Mye teknisk utstyr trengtes for å sette i stand E134-tunnelen etter brannen 2. august. Det er snakk om blant annet ledninger og taklys-armaturer.

Oslofjordtunnelen, mellom Follo og Asker, ble rammet av en brann i et vogntog rett innenfor tunnelåpningen på Drøbak-siden. Anine Kalmo Larsen i Statens vegvesen sier hun er stolt av at tunnelen kan åpnes fem dager tidligere enn opprinnelig planlagt, og hun opplyser at tunnelen nå er helt rehabilitert.

Det har blitt jobbet døgnet rundt i E134 Oslofjordtunnelen etter bilbrannen 2. august.

Det har blitt jobbet døgnet rundt i E134 Oslofjordtunnelen etter bilbrannen 2. august.

Foto: Tom Ferdinand Luther, Statens vegvesen

Tunnelen har vært rammet av flere branner tidligere, blant annet i 2011 og 2017. Så langt i 2021 har tunnelen vært stengt 86 ganger på grunn av ulike hendelser, opplyser Vegvesenet.

Ofte stengt

Tunnelen var stengt 168 ganger i 2020 og 159 ganger i 2019. Én av stengningene i 2019 skyldtes brann. Brannen 2. august var den første i år. 

Oslofjordtunnelen ble åpnet i 2000, og den er 7,3 kilometer lang. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.