Skip to main content

Flytter stasjon på Fornebubanen

På dette området rett overfor Snarøyveien fra Fornebu senter kommer den første byggegropen for Fornebubanen.

FOTO: KNUT BJERKE

En av stasjonene på Fornebubanen flyttes for å spare penger og minske risikoen for at banen forsinkes. 

Det er Skøyen stasjon som flyttes fra området nærmest togstasjonen til en plassering noe lenger vest og dypere ned i bakken. Det opplyser Fornebubanen. 

Den opprinnelige plasseringen ble valgt for å gi kortest mulig overgang mellom bane, tog og buss. Etter hvert viste det seg at plasseringen både ville gjøre arbeidet dyrere og mer komplisert og øke risikoen for forsinkelser. Årsaken er blant annet at Hoffsveien og Hoffselva måtte vært lagt om.

– Grunnundersøkelser har gitt svar på hva som er den beste plasseringen. Dette vil samlet sett gi mindre belastninger for alle i Skøyen-området, skriver Fornebubanen i en melding.

Under havnivå

Stasjonen blir plassert 42 meter under havnivå og vil bli den dypest liggende av de seks stasjonene. 

Ingeniørfirmaene Cowi og Multiconsult detaljprosjekterer nå de tekniske løsningene for stasjonen, mens utformingen tegnes av Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter.

Grunnarbeidene for Fornebubanen skal etter planen starte i oktober. Da rives 75.000 kvadratmeter bygningsmasse på Fornebu Sør (Koksa), og det skal graves og sprenges ut en byggegrop på størrelse med seks fotballbaner på tomten rett over Snarøyveien fra Fornebu senter. 

Den 8 km lange banen fra Fornebu til Majorstuen i Oslo er planlagt å åpne i 2027. Skøyen blir sjette stasjon regnet fra Bærum, etter Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker og Vækerø. 

Fra Skøyen går banen til Majorstuen, der den knyttes til det øvrige T-banenettet. Hele reisen skal ta cirka 12 minutter.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.