Skip to main content

Får passasjerene tilbake med ny billettløsning

Like før sommerferien tok danskene i bruk den digitale billettløsningen Pendler20. Den gjør at man kan foreta 20 reiser innenfor en periode på 60 dager, og hvor startdatoen er fleksibel. Løsningen får stadig flere passasjerer tilbake til kollektivtrafikken.

Like før sommerferien tok danskene i bruk den digitale billettløsningen Pendler20. Den gjør at man kan foreta 20 reiser innenfor en periode på 60 dager, og hvor startdatoen er fleksibel. Løsningen får stadig flere passasjerer tilbake til kollektivtrafikken.

Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

I Danmark ser man en positiv effekt av fleksibelt billett-tilbud til kollektivreisende. Ruter håper å ha noe tilsvarende på plass før jul. 

– Om vi skal få passasjerene tilbake, er vi nødt til å ha produkter som sikrer at det er attraktivt å reise kollektivt, sier sekretariatsjef Rune Jon Jensen i Din Offentlige Transport (DOT).

DOT er et samarbeidsforum for selskapene som driver buss, tog og metro på Sjælland og øyene utenfor. Deres hovedoppgave er å legge til rette for at de 1 million kollektivreisene som gjøres i området daglig går så smidig som mulig.

Like før sommerferien lanserte de derfor den digitale billettløsningen Pendler20. Den gjør at man kan foreta 20 reiser innenfor en periode på 60 dager, og hvor startdatoen er fleksibel.

– For dem som arbeider på kontoret to til tre dager i uken, betaler det seg med Pendler20, sier Jensen.

I Sør-Sverige har kollektivreisende samme tilbud, men der er det 10 reiser i løpet av 30 dager.

Sekretariatsjef Rune Jon Jensen i Din Offentlige Transport (DOT) i Danmark.

Sekretariatsjef Rune Jon Jensen i Din Offentlige Transport (DOT) i Danmark.

Foto: DOT

Møter behovet

Ifølge Rune Jon Jensen begynner trafikken på veiene i Danmark å ta seg opp etter korona, akkurat som i Asker og Bærum. Men der Ruter sliter med å få tilbake passasjerene på tog, buss, T-bane og båt, vender flere og flere i Danmark tilbake til kollektivtransporten for hver dag som går.

– Pendler20 møter det behovet en del jobbreisende har for tiden. Mange er usikre på hvordan den nye hverdagen blir, sier Jensen. 

DOT skal i disse dager gjøre sine første analyser av passasjerer og reisevaner, fem måneder etter at tilbudet ble rullet ut til kollektivreisende. Derfor har de ikke gjort seg altfor mange erfaringer ennå.

Men noe vet de.

– Prisstrukturen for Pendler20 er slik at rabatten er større jo lengre du reiser. Vi ser at produktet derfor er svært attraktivt for dem som reiser fra forstedene og inn til byene. Besparelsen er mindre om du bor og jobber i København, derfor er det ikke mange som har dette i hovedstaden, sier Jensen.

– Men når analysene foreligger, skal vi vurdere om løsningen eventuelt skal tilpasses. Det eneste vi ønsker er å få passasjerene tilbake, og da er nok gode fleksible billettløsninger det som er viktigst, fortsetter han.

Har trengt tid

Kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter sier de planlegger å teste et billettprodukt før jul.

– Vi holder nå på med det praktiske arbeidet rundt en slik test. Dette vil i første omgang være en småskalatest, slik at vi kan gjøre justeringer for å være mer sikre på at vi lager et produkt som fungerer for kundene, sier hun.

Kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

Kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter. 

Foto: KARL BRAANAAS

Ruter har sammen med kollektivselskapene Brakar (tidligere Buskerud) og Østfold kollektivtrafikk sett på ulike prismodeller og prisprodukter. Ifølge Bruun er erfaringer og løsninger fra ulike byer tatt med i prosjektet.

Hun er ikke kjent med om Pendler20-billetten i Danmark har vært studert nærmere.

– Vi har oppdatert oss på flere storbyer og skaffet oss bredt grunnlag for å utvikle billettløsningene videre, sier Bruun.

– Hvorfor har ikke Ruter klart å gjøre som i Danmark og Sverige ennå, og lansere fleksible billetter?

– Det er flere årsaker. Vi så behovet også før pandemien for dem som jobber skift og deltid, men har trengt tid for de tekniske løsningene og hvordan vi ser på hele prisporteføljen. Det tar tid å lage gode prisprodukter, svarer Bruun.

– Et annet aspekt er at kollektivtrafikken nå trenger finansiering for å opprettholde tilbudet. Da spørs det om lansering av billettyper med store rabatter er det riktige å gjøre, sier Sofie Bruun.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.