Skip to main content

Én hindring mindre for Oslofjordtunnelen

Oslofjordtunnelen trenger et nytt løp, mener politikerne i fylkestinget. Men brukerne må betale det meste av kostnadene.

Foto: KJETIL OLSEN VETHE

Politikerne i fylkestinget sa torsdag kveld ja til at førere av personbiler må ut med 105 kroner for å kjøre gjennom Oslofjordtunnelens nye løp.

Vel å merke når det nye løpet står ferdig, for det var bare finansieringsmåte og offentlig garanti som politiker-flertallet i Viken fylkesting sa ja til torsdag kveld. Det er enda et stykke frem til byggestart, selv om enkelte har sagt at den kan bli til neste år, og at byggeperioden trolig blir på fem år. 

Uansett: Prisen for et nytt tunnelløp er anslått til rundt fem milliarder kroner. Rundt 1,8 milliarder kroner betales av det offentlige, mens resten skal betales av brukerne, det vil si dem som kjører bil, lastebil, vogntog og buss. 105 kroner er summen føreren av en vanlig personbil antas å måtte punge ut for å komme seg fra den ene siden av Oslofjorden til den andre.

15 års brukerbetaling

204 kroner blir prisen for kjøretøy i takstgruppe 2, det vil si kjøretøy med tillatt totalvekt over 3.500 kilo.

Innkrevingstiden er tenkt satt til 15 år etter åpning. Politikerne i formannskapet i Asker sa før sommeren ja til finansieringsmodellen, men med enkeltes skepsis.

Den nåværende Oslofjordtunnelen åpnet i 2000 og har mang en gang blitt utskjelt for å være for bratt, og akkurat det har ført til flere branner og branntilløp som følge av overoppheting av bremsene på vogntog

Tunnelen var for øvrig nedbetalt i 2016, og det ble da slutt på bompengeinnkreving.

PS. I Fylkestinget torsdag ble det også flertall for å stille lokal garanti til E18-prosjektet. Det var siste hinder for Statens vegvesen.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.