Skip to main content

Derfor har brannvesenet blitt bedre kjent med tunnelene

Til sammen 20 vaktlag fra Gjettum og Bekkestua brannstasjoner har gjennomført opplæring som dette i Bjørnegårdtunnelen på E16.

Til sammen 20 vaktlag fra Gjettum og Bekkestua brannstasjoner har gjennomført opplæring som dette i Bjørnegårdtunnelen på E16.

Foto: JØRGEN DAHL KRISTENSEN

Brannvesenet og veivesenet har gjennomført øvelser etter utbedringer i  Oslofjordtunnelen og Bjørnegårdtunnelen.

– Ingen tunnel er lik, alle har sine særegenheter. Derfor er det viktig at både vi og brannvesenet øver jevnlig, sier Kai Gundersen i Statens vegvesen.

Han var byggeleder for Bjørnegårdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Rud, som åpnet for trafikk i begge løp høsten 2019.

Nylig var alle de som tjenestegjør på Bekkestua og Gjettum brannstasjoner gjennom en ny runde med opplæring i Bjørnegårdtunnelen, med hovedvekt på teknisk utrustning. En teoridel på dagtid ble etterfulgt av en praktisk del med befaring på kvelden.

Kai Gundersen i Statens vegvesen var byggeleder for Bjørnegårdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Rud. Han ledet seansen med brannvesenet.

Kai Gundersen i Statens vegvesen var byggeleder for Bjørnegårdtunnelen på E16 mellom Sandvika og Rud. Han ledet seansen med brannvesenet.

Foto: JØRGEN DAHL KRISTENSEN

Befaring når åpnet

– Det er viktig at vi er kjent med hvordan såkalte risikoobjekter i distriktet vårt er bygget opp, alt fra hvordan tunnelen er utformet til hvor rømningsveiene går, sier brigadeleder Erlend Systad i Asker og Bærum brann og redning.

– Forrige befaring var i forbindelse med åpningen av tunnelen, og det har skjedd en utvikling siden da. I tillegg har vi fått nye ansatte i løpet av disse halvannet årene, påpeker han.

Kai Gundersen i veivesenet sier øvelsene også er en fin måte for dem å bli kjent med brannvesenets rutiner dersom det skjer en hendelse i en tunnel.

– Det kommer opp mange fine og relevante spørsmål og problemstillinger. Vi tenker på forskjellige ting, men løser de sammen, sier Gundersen.

Ny vifteordning

Også i Oslofjordtunnelen, som utgjør E134 under Oslofjorden fra Hurum til Drøbak, er det nyvinninger som utløste øvinger for de brannmannskapene som er nærmest. Asker og Bærum brann og redning har nå ansvaret for slukkeinnsats fra «sin» side av tunnelen.

– Vi har øvd på to scenarioer, og det har vært bilbrann i begge ender av tunnelen. Tidligere har brannvesenet stått på utsiden på Asker-siden og ventet til brannen er slukket, fordi røyken er drevet ut den retningen med vifter, forklarer brannmester Joakim Tveter.

Brannmester Joakim Tveter har vært sentral i jobben med å øke kunnskapen om forholdene i Oslofjordtunnelen.

Brannmester Joakim Tveter har vært sentral i jobben med å øke kunnskapen om forholdene i Oslofjordtunnelen.

Foto: TRINE JØDAL

Da tunnelen ble bygget, lå brannstasjonen i Drøbak nærmest. Derfor sendte man røyken mot Asker, slik at brannvesenet ikke ble stanset av den. Men nå er brannstasjonen flyttet og det er montert nye vifter som styrer røyken korteste vei ut av tunnelen. 

– Denne løsningen betyr at det blir sikrere for dem som ferdes i tunnelen, sier Tveter.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.