Skip to main content

Brudd i E18-forhandlingene – Stortinget er neste stopp

Ny E18 fra Oslo til Asker er i det blå etter at Oslopakke 3-forhandlingene brøt sammen sent torsdag ettermiddag.

Foto: EVA GROVEN

Det ble brudd i forhandlingene om ny Oslopakke 3 etter at partene ikke ble enige om en E18-løsning. – Nei, ikke brudd. Vi fortsetter forhandlingene lokalt mandag, insisterer fylkesråden fra MDG.

Forhandlerne fra Viken og Oslo kastet kortene og Staten forlot forhandlingsbordet litt før klokken 18 torsdag og samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er nå informert. Dermed er skjebnen for ny E18 på vei mot Stortinget.

– Det er veldig synd at vi ikke lyktes med å revidere Oslopakke 3-avtalen fra 2016. Dermed mister vi mange milliarder kroner som det er stor rift om mange andre steder i landet, sier en skuffet Anette Solli fra Viken Høyre.

Det ble en skuffende dag for Viken Høyres gruppeleder Anette Solli.

Foto: Knut Bjerke

Møtes igjen mandag

Oslo og Viken har riktig nok avtalt å bruke helgen til å tenke igjennom situasjonen en siste gang – og så møtes igjen førstkommende mandag for en siste vurdering.

– For oss ligger ny E18 hele veien til Asker fast. Men vi kan snakke om mye annet, sier Solli.

Fylkesråden for kollektivtrafikk i Viken, Kristoffer Robin Haug (MDG) bekrefter at forhandlerne fra Oslo og Viken skal møtes igjen på mandag – og avviser overfor Budstikka at forhandlingene om Oslopakke 3 er brutt.

– Dette er lokale forhandlinger mellom Oslo og Viken og de fortsetter altså på mandag som avtalt, mens staten og samferdselsminister Hareide har sagt de skal komme tilbake til oss på et senere tidspunkt.

– Det blir altså forhandlinger mandag, men uten at forhandlingsleder staten er til stede?

– Ja. Vi synes det er udemokratisk og provoserende at staten løper fra forhandlingene når de ikke får lov til å bygge den tidligere Frp-statsrådens motorveiprosjekt. Med dette setter regjeringen hele T-baneutbyggingen til Fornebu på spill – et byggeklart prosjekt som kun mangler samferdselsministerens underskrift på Byvekstavtalen for å bli realisert, sier Haug.

– Vi synes det er udemokratisk og provoserende at staten løper fra forhandlingene når de ikke får lov til å bygge den tidligere Frp-statsrådens motorveiprosjekt, sier MDGs Kristoffer Robin Haug.

Foto: KARL BRAANAAS

– Tilbakeslag

– Dette er alvorlig tilbakeslag for innbyggerne både i Oslo og Bærum. Dette er også det verst tenkelige scenarioet som kunne skje for kollektivtrafikken, sykelistene, byutviklingen, næringslivet og ikke minst befolkningen, skriver ordfører Lisbeth Hammer Krog i en pressemelding. 

– Oslo og Viken har skapt det komplette kaos, fortsetter hun og legger til at hun vil ta et krisemøte med samferdselsministeren.

Langt løp

Nå når forhandlingene om å revidere Oslopakke 3-avtalen fra 2016 har strandet, vil partenes fire år gamle avtale fortsatt gjelde som deres felles standpunkt. Det fremgår av et internt notat Statens vegvesen har utarbeidet og som Budstikka har fått tilgang til.

Viken og Oslo ble gjennom forliket i 2016 enige om å bygge første etappe av ny E18 fra Lysaker til Strand – samt å planlegge for videre motorveiutbygging til Drengsrud i Asker. Et flertall på Stortinget besluttet senere å forlenge førsteetappen fra Strand via en tunnel under Høvik frem til Ramstadsletta.

Etter siste valg har Ap, SV og MDG gjennom flertall i både Oslo bystyre og Viken fylkesting nedfelt i sine samarbeidsplattformer at store veiprosjekter som E18 ikke kan gjennomføres – og 13. februar i år trakk det rødgrønne flertallet i Viken fylkesting tilbake lånegarantien på 15,8 milliarder til ny E18 som det blå flertallet i gamle Akershus tidligere hadde gitt. Vegvesenet reiser i sitt notat spørsmål om lovligheten av Vikens vedtak, men med det forsvant uansett mye av grunnlaget for kompromisset bak 2016-avtalen. Og siden da har hele Oslopakke 3 vært i spill.

Kastet kortene

Forhandlingene skulle vært avsluttet mandag denne uken, men partene har fortsatt å forhandle på overtid helt frem til torsdag ettermiddag. Litt før klokken 18 kastet de kortene – riktignok med en lokal avtale om å møtes igjen mandag. Uten lokalpolitisk enighet om revisjon av Oslopakke 3-avtalen er grunnlaget også borte for statens bidrag. Dermed ender saken i Stortinget:

Blir det brudd i Oslopakke 3-forhandlingene er det til syvende og sist «Stortinget som beslutter hvorvidt prosjektet skal realiseres», står det i Vegvesenets notat.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.