Skip to main content

Arbeid med Fornebubanen kan starte i oktober

Arbeidene med Fornebubanen vil begynne på Koksa langs Snarøyveien rett ved Fornebu Senter. Byggegropen får en størrelse på seks fotballbaner.

ILLUSTRASJON: FORNEBUBANEN

Arbeidene med Fornebubanen kan starte med grunnarbeider på Fornebu stasjon og base på Fornebu Sør i oktober.

Det opplyser Fornebubane-etaten i Oslo kommune, etter at den første store entreprisen for banen ble kunngjort torsdag.

Etaten jobber ufortrødent videre med mangemilliardersprosjektet upåvirket av regjeringskrise, Oslopakke 3-forhandlinger og all turbulens den siste tiden rundt de mange store samferdselsprosjektene i Oslo-området.

– Nå er vi i gang for alvor, skriver kommunikasjonssjef Line Fredriksen i en melding.

Fornebubanen har tidligere operert med oppstart en gang sommeren 2020. Dette er nå altså forskjøvet med noen måneder. Banen skal som tidligere meldt stå klar i 2027.

Riving og sprengning

Hovedmengden av arbeidene i den første entreprisen er:

  • Rivning av eksisterende bygningsmasse på Fornebu Sør, til sammen cirka 75.000 kvadratmeter bygningsmasse.
  • Sanering av bygningsmassen, opplasting, transport og deponering på godkjent mottak.
  • Utgraving og sprengning av byggegrop, cirka. 600.000 kubikkmeter (fast), derav antatt cirka 40 prosent løsmasser og 60 prosent fjell.
  • Spunting og sikring, injeksjon for tett byggegrop.
  • Opplasting, transport og deponering av lett forurensede løsmasser og sprengstein til godkjent mottak.

Stort fotavtrykk

Byggegropen får et areal på størrelse med seks fotballbaner.

Planlagt signering av kontrakt er i juli. Med oppstart av arbeidene i oktober vil det ha gått 22 år siden siste fly tok av fra Fornebu flyplass på kvelden 7. oktober 1998 og hovedflyplassen på Gardermoen åpnet dagen etter. 

Samtidig vil det ha gått 101 år siden ideen om bane til Fornebu oppsto.

– Dette markerer en viktig milepæl for oss. Vi er fornøyde med å være ute i markedet, etter en periode med planlegging, prosjektering og tilrettelegging. Fornebubanen håper dette vil være en attraktiv kontrakt og at mange entreprenører melder sin interesse, sier Line Johanne Strætkvern Pedersen, prosjektleder i Fornebubanen, i en melding.

– Neste kontrakt ut blir påhugg Fornebuporten ved Fornebuveien 50. Denne kontrakten vil trolig gå ut i løpet av en uke. Første store tunnelkontrakt fra Fornebu til Lysaker blir offentliggjort i løpet av våren, skriver kommunikasjonssjef Fredriksen i en e-post til Budstikka.

8 km – 16 milliarder

Fornebubanen skal gå i sammenhengende tunnel fra Fornebu til Majorstuen. Banen vil bli cirka 8 km lang og ha seks stasjoner: Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten, Lysaker, Vækerø og Skøyen.

På Majorstuen knyttes Fornebubanen opp mot det eksisterende T-banenettet. Reisetid fra

Fornebu til Majorstuen skal bli på 12 minutter.

Prisen er nå beregnet til 16,2 milliarder kroner. Det vil si cirka 2 milliarder kroner per km, eller 2 millioner kroner per meter.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.