Bussjåfører skeptiske til Ruters omlegging

KREVENDE: Bussjåfør Kalle Kjelstrup ser positive sider ved omleggingen til Ruter, men han mener det vil bli utfordrende å holde rutetidene på enkelte ruter.

KREVENDE: Bussjåfør Kalle Kjelstrup ser positive sider ved omleggingen til Ruter, men han mener det vil bli utfordrende å holde rutetidene på enkelte ruter. Foto:

Tillitsvalgte og bussjåfører mener endringene i kollektivtilbudet gjør at hele ruteopplegget er veldig sårbart.

DEL

– De nye rutetiden er utfordrende, men det er også en del positive sider ved omleggingen, sier bussjåfør Kalle Kjelstrup hos Nettbuss.

Sjåføren har en liten pustepause på bussterminalen i Sandvika før han skal ut på en ny runde og kjøre bussen inn i Lommedalen igjen.

– Det ser ut til at de som har satt opp det nye rutetilbudet kan ha glemt at vi skal ha med passasjerer. Det er lagt opp til et voldsomt tidspress for å få til flest mulig avganger. Fleksibiliteten blir mindre og det går blant annet utover oss sjåfører. Skal vi klare å holde tidene er det vanskelig å få til det uten å overskride fartsgrensene. Slik det er blitt nå kan det lett oppstå forsinkelser, mener Kjelstrup.

LES OGSÅ: – Ruteomleggingen i Bærum kunne ha vært gjennomført på flere ulike måter

Bussene har fra nyttår fått mer enn 30 prosent flere avganger, nye ruter, nye tider og nye linjenummer i Bærum. Dette har skapt rabalder og forvirring blant mange passasjerer.

Kjelstrup mener det er fint med en omlegging og at det blir flere avganger.

– Også mange passasjerer er fornøyde, men det er mange som har spørsmål og lurer på litt av hvert.

– Veldig sårbart

Men sjåføren mener endringene gjør at hele ruteopplegget er veldig sårbart.

– Hvis det oppsto forsinkelser før, kunne vi hente inn det på endestasjonen. Da hadde vi ofte 8–12 minutter før vi begynte på tilbaketuren eller en ny runde. Nå er vi stort sett nede i tre minutter. Da blir det fort til at forsinkelsene forplanter seg, sier sjåføren som har sittet bak rattet på busser i Bærum de ti siste årene.

Dette er ruteendringene

De merkbare ruteendringene finner sted i Bærum.

Alle busslinjene og servicelinjene i Bærum får helt nye linjenummer. De nye numrene sier noe om hvor bussene kjører.

De som starter med 100 går inn til Oslo, og de som starter med 200 kjører innad i Bærum. Ekspressbussene markeres med en E i slutten av linjenummeret, og nattbussene med en N i begynnelsen av linjenummeret.

Bussene i Bærum får mer enn 30 prosent flere avganger.

Omleggingen får konsekvenser for flere ekspressbussruter.

Ekspressbussen fra Rykkinn tar nå turen innom Sandvika, og stopper også på Høvik på turen inn til Oslo. Ny endeholdeplass er Haakon VIIs gate.

Han ser at det er en krevende kabal å sette opp rutenettet i Bærum med alle avgangene.

– Jeg er litt usikker på om de som har satt opp tidene har vært ute og opplevd hverdagen, og hvor lite som skal til før det oppstår forsinkelser i blant annet morgenrushet. Det nye opplegget ser fint ut på papiret, men for meg er virkeligheten en annen, sier Kalle Kjelstrup.

– En annerledes hverdag

Jan Adriaensen, verneombud og tillitsvalgt i Yrkessjåførforbundet ved Norgesbuss på Bekkestua, synes det er litt tidlig å vurdere det nye rutetilbudet etter bare noen få dager.

– Jeg kan ikke se at vår hverdag er blitt noe dårligere, men det er blitt litt annerledes. Publikum spør og graver, og det mange som ikke har fått med seg endringene, men jeg har ikke fått tilbakemeldinger på at passasjerene lar frustrasjonen gå utover sjåførene, sier Adriaensen.

LESERINNLEGG FRA BENDIK (17): Kjære Ruter, håper dere har en plan B

– Vi må bare gjøre det vi har fått beskjed om, men vi er ikke tatt med på råd i denne prosessen, forteller Øyvind Selnes, plasstillitsvalgt i Norges Transportarbeiderforbund ved Norgesbuss’ anlegg på Slemmestad.

Selnes mener også at de nye rutetidene ser veldig fint ut på papiret.

– Det er positivt med flere avganger, men slik det er lagt opp, fungerer det ikke i praksis. Jeg er redd det ikke kommer til å bli forandringer på dette når den første evalueringen blir tatt, sier Selnes.

LES OGSÅ: Busspendlere oppgitt over nytt kjøremønster

– Vi følger situasjonen nøye og ser om det må gjøres justeringer. Men foreløpig er det litt tidlig og vi trenger mer erfaring. Vi ser at det på enkelte plasser kan være behov for mer tid, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen hos Ruter.

Artikkeltags