Skip to main content

Han er Norges fremste ekspert på russebusser

EKSPERT: Andreas Barreth fra eventselskapet ROK kjenner alle russebussene i Asker og Bærum.

Helt siden Andreas Barreth (21) la russelua på hylla har han jobbet heltid for at fremtidens russ får det like gøy som ham selv, og får en trygg russetid.

– Jeg liker å si at jeg vet mest om russebusser i hele landet, sier Andreas.

I 2014 var han russepresident og medlem på en Eikeli-buss, til tross for at han gikk på Sandvika videregående skole. Idag er han prosjektleder i eventselskapet ROK (tidligere Russens Organisasjonskomite).

Som bussansvarlig for eventselskapets større arrangementer på Tryvann og Lillehammer har Andreas ett mål for øye: Å sikre at så mange som mulig får en russetid de blir fornøyd med.

– Min jobb er å hjelpe dem med å ta valg som både sikrer prosjektet, økonomien og vennskapet på en russebuss, sier Andreas.

– Russetiden er viktig for mange, og det kan være greit å snakke med noen som har vært igjennom det før. I tillegg kan de få avtalemaler og annen hjelp. Vi oppfordrer dem også til å gjennomgå alle større avtaler med foreldre, supplerer han.

Fikser buss for 10.000 kroner

I år ruller omlag 200 russebusser rundt i Norge, og Andreas anslår at han «har god kontakt» med 160 av dem.

– Plusser du på russen i 2017 og 2018 blir det totalt 400 busser som jeg har ukentlig kontakt med, sier Barreth.

Som bussrussens hjelper synes Andreas at russen generelt får urettmessig mye pepper i mediene Han mener mye av det som blir skrevet er langt unna den virkeligheten han opplever.

– Det er lenge siden russen brukte alt for mye penger på buss. Tiden hvor store summer ble brukt ukritisk er over, og russen tenker mer og mer gjennom det de gjør enn tidligere, mener Barreth.

– Kommer det en gjeng til meg og forteller at de gjerne skulle vært på buss, men at de ikke har råd, kan de komme og få en realistisk gjennomgang av hva ting faktisk koster. Man trenger ikke ha mer enn 10.000 kroner i budsjett for å få det til å gå rundt. Inkludert sang og klær, sier Andreas.

Avverger «skandaler»

Nesbru-eleven Arian Assadi er bussjef på «Grozny» - det foreløpige dekknavnet før russebussens «konsept» lanseres i slutten av april.

– Jeg tror vi er blant dem som har brukt Andreas mest. Han vet jo alt om hvordan det er å være russ, sier Assadi.

Da kameratgjengen begynte å planlegge russetiden i første klasse på videregående visste de lite om hvordan de skulle gå frem. Blant annet fikk de gjentatte fakturaer fra et arrangørselskap som de hadde gjort en uklar avtale med.

– Da var det greit å ha Andreas. Han hjalp oss ut av det på en skikkelig måte, sier Assadi.

  • LES OGSÅ: Heftig russedebatt blir skolepensum

Kameratene på Grozny har også fått hjelp til å inngå avtaler, skrive kontrakter og utvikle busskonseptet.

– Andreas hjelper oss mye. Når du selv har gått gjennom en russetid vet du jo alt som er verdt å vite, sier Assadi.

– Du kan si vi hjelper dem å avverge de største «skandalene», da det fortsatt er deres prosjekt – men at vi fungerer som en stabil veileder med erfaring, sier Andreas.

Kjenner alle fallgruver

Mie Skard startet eventselskapet ROK etter at hun selv var russ i 2004. I dag er hun største eier og styreleder og har etter eget utsagn «god russekompetanse» etter ti år i ROK. Hun mener Andreas Barreth utmerker seg som en dedikert fyr.

LES OGSÅ: 20 fantastiske ting å si om unge fra Asker og Bærum

– Andreas er opptatt av at russen ikke gjør de samme tabbene år etter år. For oss er det viktig å ha en slik person i staben siden vi får mange spørsmål fra russen gjennom hele året, sier Skard.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.