Fortsatt fastlåst om bommen på Bekkestua

BLIR KAOTISK: Veiene nord på Bekkestua legges om, og trafikken i Gamle Ringeriksvei blir styrt av lyssignaler og manuell dirigering. FOTO: KARL BRAANAAS

BLIR KAOTISK: Veiene nord på Bekkestua legges om, og trafikken i Gamle Ringeriksvei blir styrt av lyssignaler og manuell dirigering. FOTO: KARL BRAANAAS Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Når veiesystemet nord på Bekkestua legges om for å gjøre klart for boligbygging, vil trafikken sinkes vesentlig.

DEL

Derfor mener prosjektdirektør Johan Steffensen i Bærum kommune at Ruter bør godta å legge om traseen, slik at bussene til Bekkestua kjører gjennom Bekkestutunnelen i stedet for Gamle Ringeriksvei.

Han anslår at utbyggingen av Nordre Bekkestua vil ta fire år; to år med omlegging av infrastruktur og to år hvor det bygges på eiendommene.

– De to første årene vil trafikken gå tregt. Den vil reguleres av lys og manuell trafikkdirigering, forteller han.

De to siste årene av perioden vil veisystemet være på plass. Da kan en rushtidsbom bidra til bedre fremkommelig for bussene i Gamle Ringeriksvei.

Vil velge andre veier

Statens vegvesen vil ikke gi grønt lys for boligbygging på Nordre Bekkestua før en rushtidsbom er på plass. Bærum kommune vil ikke gå med på dette.

– En bom vil føre til at bilene velger andre veier, som Øygardveien, Ørneveien og Haukeveien, sier Morten Skauge (H), som leder kommunestyrets hovedutvalg Mik (miljø, idrett og kultur).

Ruter vil ennå ikke svare på om de går med på at bussene bruker Bekkestutunnelen mens veiene legges om.

Kan fjerne rundkjøringer

– Akershus fylkeskommune har bedt oss om et svar og en vurdering i denne saken. Vi må svare fylkeskommunen før vi svarer media, forklarer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter.

Statens vegvesen vil i anleggsperioden etablere to midlertidige rundkjøringer på Bekkestua.

Blir disse stående, blir det vanskelig å gjøre ferdig sentrum

– Vegvesenet går med på å fjerne dem om Bærum godtar rushtidsbom, sier Steffensen.

Artikkeltags