Storslåtte saker i Ruds hoppeslott

BESTE: Det er i de storslåtte scenene Rudrevyen virkelig gnistrer til.FOTO: KNUT BJERKE

BESTE: Det er i de storslåtte scenene Rudrevyen virkelig gnistrer til.FOTO: KNUT BJERKE Foto:

Få revyer om noen er så knallgode når det gjelder å få til store scener som Rudrevyen «Punktert – et oppblåsbart hoppeslottstillas».

DEL

Anmeldelse Rudrevyen: Terningkast 5

Sekvensen med åpningssangen satt skikkelig bra. Sang, band og koreografi var helt topp. Men avslutningsnummeret før pause, er det beste sådanne undertegnede har sett blant skolerevyer i Asker og Bærum. Det hadde en utrolig intensitet på vei mot crescendo. Fantastisk imponerende. At så mange gjøre så mye riktig på en gang er utrolig.

SE FLERE BILDER HER FRA: "Punktert"

Slapp orkesteret til

Og det hjelper godt å ha et eminent orkester med på laget, som Rud har i årets revy. Det fikk mange stjerner på anmelderkortet i løpet av forestillingen. Og bra at musikerne fikk innlede etter pause med en egen del. Ja, har du med deg så dyktige musikere ville det vært uklokt å ikke la de slippe til, så her var Rudrevyen smart. Det var den også i valg av skuespillere. De fikset det meste, og til tider var det ikke så rent lite. For tekstmaterialet de fikk bryne seg på var rimelig omfattende. Her var det nesten så du ble en smule svett i ørene av det som ble servert fra scenen. Kanskje ikke helt enkelt å få med seg alt heller, når det ble såpass mye. Så all heder til skuespillerne som klart seg gjennom det.

Rudrevyen «Punktert – et oppblåsbart hoppeslottstillas» var først ut av revyene i Asker og Bærum

Om oppblåsthet

Selve spillet skuespillere imellom og ut mot salen var meget bra, sangmessig var det derimot ikke helt i øverste divisjon i alle sammenhenger. Det var ok, og som regel bra, men satt ikke alltid helt. Dans kunne det vært enda mer av i forestillingen, det hadde gitt den større variasjon. En del ble ofret på dialogens alter, og det var uheldig. Ikke med det sagt at det ikke var mye av det som ble sagt som var bra. For det var det, massevis, men det var bare litt mye. Hva så med budskapet? Revytittelen viser til dens sentrale tema, som i overført betydning er å bestige et hoppeslottstillas. At vi setter oss noen mål, og på veien mot dem blir ganske så oppblåste. Ungene våre skal være supermennesker. At de er sunne og friske holder ikke lenger hvis de kun er normale. Sketsjen om dette var herlig. Hvis ikke ungen kan si velferdsrevolusjon et kvarter etter fødselen når den ikke opp. Revyen sparker også frisk fra seg slik som gode revyer skal. For eksempel de to damene som nyter å snakke på kafé om terror. Altså terror gjort om til hverdagslig overfladisk underholdning. Dyktig gjort av både skuespillerne og tekstforfatterne, som det meste annet i revyen.

Anmeldt av:

Eyvind Sverre Menne

Rudrevyen «Punktert – et oppblåsbart hoppeslottstillas» hadde premiere 7. januar 2017