Solvik-Olsen avviser Avtjerna-stasjon

NEGATIV: Ketil Solvik-Olsen støtter Bane Nor og Jernbanedirektoratet i synet på at Avtjerna stasjon på Ringeriksbanen er en dårlig idé. Han vil heller satse på egen busstrasé i tunnel. FOTO: KNUT BJERKE

NEGATIV: Ketil Solvik-Olsen støtter Bane Nor og Jernbanedirektoratet i synet på at Avtjerna stasjon på Ringeriksbanen er en dårlig idé. Han vil heller satse på egen busstrasé i tunnel. FOTO: KNUT BJERKE

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier nei til egen jernbanestasjon, men vil åpne for forsøk med busstrasé til Avtjerna i avlastningstunnelen til Ringeriksbanen.

DEL

Les alt innhold på budstikka.no for kun kr 6,30,- pr. dag

– En jernbanestasjon på Avtjerna ville ligget i utkanten av et fremtidig boligområde. Med en betydelig høydeforskjell i området, vil få personer få gåavstand til stasjonen.

– Siden det uansett vil være nødvendig med et busslignende transportsystem lokalt, ønsker vi å løfte blikket og se hvordan det kan utvikles med tilknytning til for eksempel Sandvika, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

– Dersom Avtjerna i fremtiden utvikles som boligområde, kan det være et spennende sted for utvikling av fremtidsrettede kollektivløsninger, forteller han.

Høyteknologisk

Regjeringen åpner for at lokale myndigheter og kollektivselskap sammen med staten ser på muligheten for å bruke servicetunnelen til en fremtidig Ringeriksbane som trasé for høyteknologiske bussløsninger.

LES OGSÅ: Bønn til partifelle om stasjon på Avtjerna

LES OGSÅ: Solvik-Olsen uten Avtjerna-løsning

Ved bruk av servicetunnelen, får man et mulig transportsystem hvor all ferdsel er nøye kontrollert, og som derfor kan fungere spesielt godt som arena for ny teknologi.

– Jeg vil derfor utfordre Bærum kommune og Akershus fylkeskommune, gjerne sammen med relevant kollektivselskap, til å utrede muligheten for en slik løsning mellom Sandvika og Avtjerna, uttaler samferdselsministeren.

Parallelt

Ringeriksbanen er planlagt som en sammenhengende dyp tunnel fra Jong ved Sandvika til Sundvollen, med trasé hovedsakelig i dagsone videre til Hønefoss.

Dersom tunnelen bygges som ett løp med to spor, må det bygges en service- og beredskapstunnel parallelt med jernbanetunnelen.

Artikkeltags