I fem aprildager var radaren til Asker og Bærum Trafikksikkerhetsforening plassert i Professor Kohts vei, hvor fartsgrensen er 50 kilometer i timen.
Radaren målte bilenes fart time for time i begge retninger. Målingene viser at 85 av bilistene holdt en fart over 60 km/t.
De fem raskeste bilene lå i 80–90 km/t på tidspunkt da mange er ute og går. Resultatene er omtrent det samme som ved målingen for to år siden, og det bekymrer både beboere og Trafikksikkerhetsforeningen.
– Foruroligende høyt
– Fartsnivået i veien er foruroligende høyt. Det tydelig behov for fartsdempende tiltak i form av for eksempel opphøyd gangfelt og 40-grense der mange krysser veien, skriver Per Øgland i trafikksikkerhetsforeningen i rapporten. Den er sendt både Statens vegvesen, politiet og Bærum kommune.
LES OGSÅ: Ti tatt i fartskontroll
Birgithe Teige er leder av trafikkutvalget i FAU ved Lysaker skole. Hun var bekymret etter målingene for to år siden. At UP nå forsvinner fra veiene i Asker og Bærum gjør henne ikke noe som helst roligere.
– Målingene som Budstikka skrev om for to år siden førte til hyppige politikontroller med flere førerkortbeslag og fartsbøter. Men så har tiden gått, og kontrollene er blitt færre eller helt fraværende. Det oppleves mye uvettig kjøring og trafikkfarlige situasjoner, sier Teige.
105 km/t
Fartsnivået, som er den farten som 85 prosent av bilistene ikke bryter, var på 62–63 km/t. Den høyeste farten ble målt til 105 km/t klokken 16.42 søndag 24. april. Påfølgende torsdag suste en bil forbi i 103 klokken 14.23.
LES OGSÅ: Politiet står ofte de samme stedene
Professor Kohts vei er en fylkesvei, og dermed Statens vegvesens ansvar. Neste år starter arbeidet med nytt sykkelfelt i begge retninger langs strekningen mellom Markalleen og Gamle Drammensvei.
– Sykkelvei hjelper ikke noe på farten, snarere tvert imot. Når veien blir utvidet, blir farten høyere, sier Birgithe Teige.