Skip to main content

Bank kontakter tusenvis av kunder

Foto: ULF HANSEN

I disse dager kontaktes et tusentalls bankkunder i Asker og Bærum for å legitimere seg hos banken. Bankene er pålagt å legitimere kundene sine av myndighetene, for å forhindre id-tyveri, økonomisk kriminalitet og hvitvasking. 

– Leverer ikke kunder legitimasjon i tide, må vi fryse kontoene og banktjenestene deres, i verste fall må vi avslutte bankforholdet. Dette gjelder alle banker i Norge og internasjonalt, skriver Nordea i en pressemelding. 

De kundene som har fått utstedt bank-id fra Nordea må møte opp fysisk med gyldig legitimasjon. De aller fleste andre kan legitimere seg i digitale kanaler. 

– De fleste kundene skjønner dette veldig godt, og tar det helt fint. Det er flere som er litt skeptiske når vi ringer, men det er jo naturlig. Det er klart at de som har vært kunder hos oss i over 20 år stusser over at de er nødt til å legitimere seg nå, men etter at vi forklarer dem grunnen, så er det som regel ikke noe problem, forteller Håvard Kurås fra Nordea i Sandvika. 

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.