Ber bilførere skjerpe seg etter ny nedslående laserkontroll

PROBLEMVEI: 12 bilførere ble tatt for å kjøre for fort i Sandviksveien torsdag ettermiddag. Her fra en kontroll samme sted forrige uke.

PROBLEMVEI: 12 bilførere ble tatt for å kjøre for fort i Sandviksveien torsdag ettermiddag. Her fra en kontroll samme sted forrige uke. Foto:

På én time ble 12 fartssyndere tatt i Sandviksveien og én kjørte med høy promille.

DEL

Det er bare en drøy uke siden ti bilførere ble hanket inn i en laserkontroll i Sandviksveien på Høvik for å ha kjørt for fort i 50-sonen.

Torsdag stilte trafikkorpset i Oslo politidistrikt seg opp igjen i rundt én time fra klokken 17. Det ble ingen opptur.

Totalt fikk 12 bilførere forenklet forelegg for å ha brutt fartsgrensen.

– Det er bekymringsfullt. Dette er et område med mange myke trafikanter, spesielt syklister. Det som er ekstra bekymringsfullt er at flere av de som ble tatt, ligger helt oppunder grensen for å få beslaglagt førerkortet, forteller politioverbetjent i trafikkorpset, Finn Erik Grønli.

Grensen for å miste førerkortet i en 50-sone, ligger på 76 km/t. Grønli forteller at flere av de 12 som kjørte for fort torsdag, lå mellom 73 og 75 km/t.

LES OGSÅ: – For mange er det å bruke mobilen blitt det samme som å trekke pusten 

For fort i fylla

Det verste tilfellet av dem som ble tatt torsdag, var føreren som både kjørte for fort og hadde høy promille.

– Han ble målt til 65 km/t i 50-sonen og blåste til 1,6 i måleinstrumentet på stedet, forteller Grønli.

Føreren var en norsk mann i 50-årene og ble tatt med inn til politistasjonen for flere prøver. Føreren mistet selvfølgelig også førerkortet og ble anmeldt.

– At noen velger å kjøre for fort med så mye promille i et miljø med mange myke trafikanter, liker vi veldig dårlig.

LES OGSÅ: Fortau kan bli gjort smalere for å hindre rush-sniking 

Bilførers ansvar

Politiet har hatt laserkontroller mange ganger tidligere nettopp i Sandviksveien på Høvik. Det er ikke tilfeldig.

– Det viser seg jo at dette er et område hvor det har vist seg å være en del overtredere. Det er også derfor vi kommer igjen der, men jeg tror ikke løsningen bare er å ha trafikkontroller. Til syvende og sist er det sjåføren som tar et valg, dette henger sammen med hvilke holdninger den enkelte har. Den enkelte må gå i seg selv, påpeker den erfarne politimannen.

Han peker på at veimyndighetene også må vurdere om det bør gjøres tiltak på strekningen ettersom mange har vanskeligheter med å holde seg innenfor loven.

– Kanskje kan fartsdumper være aktuelt, jeg vet ikke. Men igjen, dette har med sjåførens holdninger å gjøre, understreker Grønli.

SE OVERSIKT: Dette koster det deg å bryte trafikkreglene

Artikkeltags