– Det er et vedvarende problem, forklarer politisk redaktør Dag Otter Johansen.
Hver morgen er det lange køer på E18 fra Asker mot Sandvika og Oslo. Det samme gjentar seg om ettermiddagen, da i motsatt retning. Resultatet er at de mindre lokalveiene blir fulle av biler.
– Jeg har syklet en god del selv gjennom Fekjan, og jeg anser meg til å være en ganske tøff syklist. Men det er veldig skummelt å sykle der, sier Hanne Lisa Matt (MDG).
Fekjan er navnet på den 1,3 kilometer lange veistrekningen mellom Nesbru og Holmen. Der er det også mange busser, syklister og gående, blant annet skoleelever til hele fem skoler. Det skaper mange utfordrende situasjoner, i tillegg blir det lange køer. Slik har det vært i mange år.
Strutsepolitikk
For å forsøke å begrense biltrafikken, gjøre det tryggere for gående og syklende og enklere for kollektivtrafikken, samarbeider Asker kommune med Viken fylkeskommune.
Dette samarbeidet og trafikksituasjonen på Fekjan er tema for ukens episode av nyhetspodkasten Forstått? For hva gjøres egentlig for at situasjonen skal bli bedre? Og hva mener politikerne om det som foreslås?
– Noen blir sure og andre blir glade. Da er det opp til oss å prioritere hvem som blir surest, sier Ivar Granum (Ap).
– Når det gjelder bekymringen for økende trafikk på småveiene, så er jo det uttrykk for strutsepolitikk. Man løser ikke det reelle problemet, sa Ole Jacob Johansen (Frp), og siktet til E18.
Forstå hva som skjer
Hør hele episoden for å forstå mer av utfordringen med rushtidproblemene i Asker og om det er bedring i sikte fremover.
Podkasten lages av Ingvild K. Vederhus og Dag Otter Johansen, og du kan høre den i denne artikkelen eller der du lytter til podkast.
Alle syv episodene finner du på Spotify og Apple Podcasts.
Forstått?
Budstikkas nyhetspodkast: Hva skjer på E18?
Forstått?
Budstikkas nyhetspodkast: Kampen om Askerparken