– Jeg er ganske sjokkert, sier Johansen til NRK fredag.

– Statsministeren, finansministeren og lederen av Venstre var tydelige i 2013: Denne regninga skal vi dele femti prosent. Femti prosent fra staten har vært forutsetningen for alt vi har gjort. At man nå endrer spillereglene under marsjens gang er ganske så sjokkerende, sier Johansen videre.

– Hvilke konsekvenser kan dette få for Fornebubanen?

– Det kan få veldig dramatiske konsekvenser for om vi får realisert dette viktige samferdselsprosjektet. Alt er nå i spill, raser byrådslederen.

Valgløfte mellom grushaugene

Det Raymond Johansen viser til er det borgerlige valgløftet i opptakten til stortingsvalgkampen i 2013, da de fire borgerlige partiledere var samlet mellom grushaugene på Fornebu.

– Vi forplikter oss til at staten skal bidra med 50 prosent av utbyggingskostnadene på Fornebubanen, sa daværende statsministerkandidatErna Solberg (H).

Løftet ble gjentatt i en skriftlig avtale i januar 2017. Statens bidrag ble da foreløpig satt til 5,6 milliarder kroner, basert på et kostnadsanslag på drøyt 11 milliarder kroner. Avtalen inneholdt en klausul om at statens 50 prosents bidrag skulle spikres endelig når banen var planlagt mer i detalj og planene gjennomgått eksternt.

Regningen økte til 16,1 milliarder

I januar i år hadde prisen økt til 16,6 milliarder kroner, eller 2,3 milliarder mer enn det som er lagt til grunn i styringsdokumentet – og da avtalen skulle sluttforhandles i mai, hadde ikke statens representant mer enn de opprinnelige 5,6 milliardene, 6,4 milliarder i dagens kroneverdi, å legge på bordet. Dermed ble forhandlingene satt på vent på ubestemt tid.

– Vi har fått en ekstern rapport som viser en ganske betydelig kostnadsøkning. Det kan bety halvannen milliard kroner og kanskje mer i statlig bidrag. Det må vi ta en selvstendig vurdering av før vi forplikter oss til å bruke en så stor del av fellesskapets midler. Det bør ingen være overrasket over, sier statssekretær Anders Werp (H) i Samferdselsdepartementet til NRK.

– Det er drøyt at de ikke vil stå ved den avtalen de har inngått. Det er ekstra drøyt at det skjer samtidig som vi skal innføre nye bomsnitt i Oslo som blant annet settes opp for å finansiere den nye Fornebubanen. Hvis de ikke har tenkt å stå ved løftene sine, betyr det full stopp for Fornebubanen, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Arild Hermstad (MDG).

Frp i Oslo mener banen kanskje bør droppes

Flere sprer usikkerhet om Fornebubanen for tiden. Tidligere denne uken uttalte Aina Stenersen, Frps førstekandidat ved høstens valg i Oslo, til Aftenposten at Oslo bør melde seg ut av Oslopakke 3 – og at Fornebubanen bør gjøres til gjenstand for ny vurdering og kanskje droppes.