Her er årsaken til de lange E18-køene

DRAMATISK: Et vogntog lastet med papir tok fyr i Oslofjordtunnelen fredag 5. mai. Det påførte tunnelen mellom Hurum og Frogn store skader. Trafikken på E18 har økt som følge av at Oslofjordforbindelsen nå er stengt.

DRAMATISK: Et vogntog lastet med papir tok fyr i Oslofjordtunnelen fredag 5. mai. Det påførte tunnelen mellom Hurum og Frogn store skader. Trafikken på E18 har økt som følge av at Oslofjordforbindelsen nå er stengt. Foto:

Lastebilsjåfører som skulle ha kjørt gjennom den stengte Oslofjordtunnelen, velger nå i stedet E18 gjennom Asker og Bærum. Dermed blir lange morgenkøer enda lengre.

DEL

Det viser tall fra Fjellinjens bomstasjon som er plassert ved Lysaker/Fornebu:

  • Tirsdag 9. mai (fire dager etter at tunnelen ble stengt grunnet lastebilbrann) ble det – i retning Oslo – registrert 3.800 tunge kjøretøyer forbi dette bompunktet, mot 3.200 tirsdag 2. mai. Tunge kjøretøyer i denne sammenheng er over 3,5 tonn tunge.
  • Tirsdag 9. mai ble det registrert 30.300 lette kjøretøyer (under 3,5 tonn), mot 28.500 tirsdag 2. mai.

Hilde Foss Christensen er kommunikasjonssjef i Fjellinjen, som har ansvaret for bompengeinnkreving. Hun mener det er vanskelig å se noen annen årsak til trafikkøkningen enn at Oslofjordtunnelen er stengt for all trafikk.

– Jeg støtter nok teorien om at det er mer trafikk på E18 gjennom Asker og Bærum fordi tunnelen ikke kan brukes, sier Christensen.

Hun mener økningen i antall lette kjøretøyer ikke er oppsiktsvekkende stor, mens den for tunge kjøretøyer er mer entydig.

LES MER:

Tirsdag: Følg morgentrafikken her 

Kan bli enda en tunnel mellom Frogn og Hurum

Oslofjordtunnelen blir stengt i flere uker

Nytt tunnelløp gir økt sikkerhet 

Køstart på fylkesgrensen

Budstikkas journalister følger hver morgen trafikkavviklingen på de store veiene i retning Oslo, og især E18. Tendensen er klar: Før tunnelbrannen 5. mai var det på de «verste» dagene vanlig at E18-køen begynte ved Asker sentrum, med en kjøretid på rundt 60 minutter inn til Oslo. Etter at Oslofjordtunnelen ble stengt, har køen mot Oslo flere dager begynt ved grensen mellom Lier og Asker – ofte med en kjøretid på 70–75 minutter inn til hovedstaden.

MANDAG MORGEN: Slik så det ut på E18 i Asker. Køene inn mot Oslo er for tiden lengre enn vanlig.

MANDAG MORGEN: Slik så det ut på E18 i Asker. Køene inn mot Oslo er for tiden lengre enn vanlig. Foto:

Norges Lastebileier-Forbund ser også en økning i tungtrafikken på E18.

– Det ser ut til at en vesentlig del av lastebiltrafikken som normalt sett ville gått gjennom Oslofjordtunnelen, nå havner på E18 gjennom Asker og Bærum, sier forbundets pressevakt Stein Inge Stølen.

Mulig åpning neste uke

Han opplyser at ca. 1.200 tunge kjøretøyer passerer gjennom Oslofjordtunnelen hvert døgn, i begge retninger.

– Denne trafikken fordeler seg da på E18 via Asker og Bærum og på fergestrekningen Horten-Moss, sier Stølen.

Mer enn 500 meter av Oslofjordtunnelen ble påført skader under brannen fredag 5. mai. Statens vegvesen opplyste i går at tunnelen mellom Hurum og Frogn tidligst vil bli gjenåpnet for trafikk i løpet av neste uke.

Artikkeltags