Skip to main content

Reiser for å granske medieverden

Østerås-elevene Eli-Birgitte Øverås (t.v.), Selma Bakke Jensen, Silje Ellingsen, Leo August Bjørgve-Krogh og Sondre Sandøy skal reise utenlands for å forstå sin egen mediehverdag bedre. 

FOTO: KNUT BJERKE

Nysgjerrige Østerås-elever skal dra ut i Europa for å sjekke hvordan én og samme nyhet blir dekket av medier i seks ulike land. 

– Elevene skal undersøke om medievaner og holdninger til nyheter er forskjellig blant ungdom i ulike land, sier Borghild Juvet Branæs, lærer ved Østerås skole.

20 elever fordelt på alle tre trinn har henne som lærer i valgfaget «Internasjonalt samarbeid» 1,5 timer hver uke. Fremover står mediehverdagen i Europa på pensum.

1,6 mill.

De får 1,6 millioner kroner i EU-støtte for å se på hvordan både nye og tradisjonelle medier og medier brukes av ulike aldersgrupper – og om de ulike landenes historie og politiske forhold påvirker mediebildet. 

Opplegget skal gjennomføres over to år sammen med fem andre skoler i like mange land. Prosjektet har de selv har snekret sammen, finansiert gjennom Erasmus-programmet for utdanning. 

Første pulje til Odense

Først ut er fem tiendeklassinger fra Østerås skole, som drar til Odense i Danmark i mars. Så drar fem andre til Bratislava i Slovakia i april. Nye puljer med elever skal til i tur og orden til Portugal, Tyskland og Slovenia neste skoleår.

– Elevene må vite hva som skjer rundt dem for å se sammenhenger og forstå. Vi er opptatt av at ungdom skal lære seg forskjellen mellom redigerte medier og andre kanaler. Det er kult å se hvor engasjerte elevene er i dette, sier Branæs, som forteller at elevene skal bo hos andre elever når de er på utenlandsturen. 

Lærer Borghild Juvet Branæs og elevene hennes ved Østerås skole hadde forrige uke besøk av lærere fra fem andre land for å planlegge det grenseløse medieprosjektet. 

FOTO: KNUT BJERKE

Forrige uke møttes to lærere fra hvert av landene for første gang. På Østerås skole ble planer for det internasjonale medieprosjektet staket ut.

 – Håpet er at vi lager et opplegg som kan leve i skolen videre etter disse to årene. Å verdsette ytringsfrihet og forstå kildekritikk har aldri vært viktigere, sier Branæs.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.