Skip to main content

Millioner til forskning på lærertetthet

 Sara Holten Mehus testet ut hvordan det var å ha mattetime sammen fire andre elever og én lærer ved Jansløkka skole da hun gikk i andreklasse for tre år siden. 

Foto: TRINE JØDAL

14 millioner kroner er i år bevilget til skoler i Asker og Bærum for å studere effekten av større lærertetthet blant de yngste elevene.

41 skoler i Asker og Bærum er med den nasjonale i storsatsingen «LÆREEFFEKT – Lærertetthet og læringseffekt». Prosjektet startet i 2016 og er nå inne i sitt siste skoleår.

I år har Asker-skolene fått nær 4,3 millioner statlige midler til å lønne ekstralærere. Bærums-skolene har fått 10,1. 

160 skoler i ti større kommuner over hele landet er med. I alt har Stortinget vedtatt å bruke nær 500 millioner kroner over fire år for å finne effekten av nye måter å bruke ekstra lærerstillinger i skolen. Målet er å utvikle ny kunnskap om effektene av ulike måter å øke lærertettheten blant elever på 1.–4. trinn. 

– Effekten av økt lærertetthet i den norske skolen er noe vi ikke har nok kunnskap om. Det til tross for at dette er et stort, viktig, kostnadskrevende og omdiskutert felt, sa Vibeke Opheim, forsker i Nordisk institutt for innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) da prosjektet startet opp for tre år siden.

Flere forskningsmiljø deltar for blant annet å se hvordan to-lærersystem, én-til-én-undervisning og undervisning i smågrupper fungerer i praksis.

Les flere artikler

Budstikka bryr seg om personvern og er ansvarlig for dine data. Dataene blir brukt til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.