Bilkjøperne står i kø for å skaffe seg elbil, og mange sikler etter det siste på markedet.

Hos BMW Norge på Fornebu står 2.000 kunder på venteliste for å sikre seg den største hypen akkurat nå – BMW i3, som kommer i januar.

– Asker og Bærum blir vår største salgsregion for denne modellen, større enn Oslo, Bergen og Stavanger, forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre fra Vøyenenga.

LES OGSÅ: Så rask er el-bilen kontra bensinbilen

Elektrisk på toppen

De lange ventelistene betyr at BMW i3 blir neste bil ut i rekken av batteridrevne bestselgere på den lokale salgsstatistikken, som i november toppes av hele tre elbilmodeller: Det sporty råskinnet Tesla Model S, fulgt av bestselgeren Nissan Leaf og nykommeren Volkswagen up! (se tabell).

Til sammen sørget disse tre bilene for 120 av 793 solgte biler i Asker og Bærum sist måned.

LES OGSÅ: Hoksrud varsler elbiler ut av kollektivfeltet

2.808 elektriske biler er nå registrert i Asker og Bærum, ifølge tall Budstikka har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (se tabell). Det er 15 prosent av alle elbiler i Norge.

1.506 av disse bilene, over halvparten, er en Nissan Leaf, Mitsubishi I-MIEV eller Citroën C-Zero.

(Artikkelen fortsetter under grafikken)

– Den er kjempekul

– Slik elbilene utvikler seg nå, vil de stadig oftere bli brukt som en bil nummer to i mange familier. Ikke bare en som er gunstig å ha for å komme seg raskt til og fra jobb, tror Gunnar Oveland.

Firebarnsfaren fra Leangen har kjørt til jobb i en førstegenerasjons Citroën Saxo i tre år. Nå gleder han seg til å bytte den ut med en splitter ny BMW i3 i januar.

– Jeg kjøper ikke denne bilen primært fordi jeg kan kjøre med den i kollektivfeltet. Det er en grei fordel så lenge det varer, men jeg velger den først og fremst fordi det er en ordentlig bil. Da tenker jeg på størrelse og design, at den er miljøvennlig og billig i drift, og dessuten en god premiumbil. Den er kjempekul, synes Oveland.

LES OGSÅ: Krangler om plassen i bussfeltet

– Kunne solgt 3.000

Det er han ikke alene om. BMWs norske salgssuksess har nemlig resultert i leveringsutfordringer for importøren, som foreløpig bare har klart å sikre seg biler til 1.500 av de 2.000 kundene sine.

– Men vi jobber iherdig med saken, og jeg er ganske sikker på at vi klarer å skaffe enda flere biler i løpet av året, sier Kjetil Myhre.

– Hadde vi hatt tilstrekkelig med biler, kunne vi nok ha solgt 3.000. Selv om markedet neste år blir et helt annet med flere spennende lanseringer.