Tesla-eierne: Er millionærer og får 700.000 kroner i avgiftslette

KULDETRØBBEL: Ladingen er et problem i kulden, innrømmer Tesla. FOTO: KARL BRAANAAS

KULDETRØBBEL: Ladingen er et problem i kulden, innrømmer Tesla. FOTO: KARL BRAANAAS

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Tesla-eierne i Asker og Bærum har i snitt en nettolønn på over 1,5 millioner kroner. Samtidig får de mer i avgiftslette enn hva bilen koster.

DEL

Budstikka har sjekket formue og inntekten blant de 100 første eierne av elbilen Tesla Model S.

Det viser at de har en nettoinntekt som ligger mer enn tre ganger over snittet i Asker og Bærum (se grafikk under). Medianinntekten (den midterste inntekten) er på 852.000 kroner.

LES OGSÅ: Se regnestykket på Tesla-rabatten her

– Annerledes

Forsker Erik Figenbaum ved Transportøkonomisk institutt tror at fordelene for elbileierne ville vært annerledes om de skulle innføres i dag.

– Det var ingen som så for seg en Tesla da de ble innført. Den gang var det var snakk om enkle elbiler. Så ble flere og flere insentiver lagt til for å få folk til å kjøpe elbiler. Det er jo en progressiv avgiftspolitikk på bil i Norge, slik at dyre biler koster veldig mye. Når det så plutselig kommer fullverdige biler på markedet, så slår disse fordelene mye sterkere til. Tidligere måtte folk forsake status, komfort og sikkerhet for å få kjøre elbil i kollektivfeltet. Det må de ikke lenger, påpeker han.

LES OGSÅ: Denne familien byttet ut SUV'en med elbil

(Artikkelen fortsetter under grafikken.)

– Stor investering

Lommedals-mannen ikke overrasket over at inntektsnivået blant Tesla-eierne er så mye høyere enn blant folk flest i Asker og Bærum.

– Det er jo en stor investering å kjøpe en bil til 500.000 kroner og oppover. Samtidig må noen gå foran for å innføre ny teknologi, som ofte er dyr i starten. Det er ofte de rike som gjør det, som da airbagen og ABS-bremsene kom. Med flere brukere så blir teknologien gradvis billigere. Det er ikke et uvanlig introduksjonsmønster, sier han.

I starten av november i år var det flest Tesla-er på Nesøya (12), Snarøya (9) og Nesbru (9).

LES OGSÅ: Så rask er el-bilen kontra bensinbilen

– Hadde kjøpt andre biler

Figenbaum tror imidlertid ikke at staten taper 700.000 kroner i avgifter på hver Tesla som blir solgt.

– Det hadde vært veldig få Tesla-er på veiene om de hadde kostet 1,3 millioner kroner. Få kjøper en bil til over én million kroner, så de fleste Tesla-eierne ville ha valgt en bil i en lavere prisklasse, mener han.

Figenbaum karakteriserer fordelene som et introduksjonstilbud for å få markedet i gang.

– Det er en vanskelig balansegang når fordelene kan fjernes. Hadde alle fordelene blitt fjernet nå, så hadde nok elbilsalget stoppet opp, tror han.
 

Artikkeltags