– Jeg er veldig glad vi ligger i Asker sentrum. Askerbøringer er veldig lojale til oss, sier senterlederen ved det kjente kjøpesenteret midt i Asker sentrum.

Det store kjøpesenteret i Asker omsatte i 2014 for 876 millioner kroner. Dette var en vekst på 3,6 prosent i forhold til 2013.

– Vi er svært godt fornøyde med året som er godt. Økningen viser oss at kundene trives. Nøkkelen til fremgang er en kombinasjon av spennende butikker, god miks av kjede og nisjebutikker og ikke minst tilhørigheten til Asker, mener Kiilerich.

LES OGSÅ:

Hus og hjem best

Bransjevinnere ved Trekanten var segmentet Hus & Hjem med en økning på 19 prosent.

– Her var det butikker som NetCom, Princess, Christiania Belysning og Jeanettes Inspirasjon som utmerket seg med flotte økninger, sier Kiilerich.

Service & tjenester viser en økning på 7,6 prosent. Her finner vi Trekanten renseri og frisørene generelt. Servering har en økning på 4,2 prosent. Her er blant annet Bambus Sushi, Haveli Tandoori og Café Opus, opplyser Kiilerich.

Nedgang for sko og klær

Segmentet klær & sko hadde imidlertid en svak nedgang.

– Her spiller været en stor rolle med blant annet en varm høst og vinter, hvor vi ikke kjøper så mange varme støvler og ytterklær, sier Kiilerich.

– Hvor mye har dere merket til de nye konkurrentene på Fornebu S, Bekkestua og Rykkinn?

– Vi kan ikke si å ha merket så mye til disse. Det er nok først og fremst noe sentrene i Bærum merker. Selv har vi først og fremst konkurranse fra Holmen Senter i Asker samt fra Liertoppen.

Klar for 2015

– Hva tenker du om utviklingen for 2015?

– Vi tror på fortsatt vekst – på rundt to prosent.

– Men det er mye usikkerhet i norsk økonomi. Kronekursen er svak, oljeprisen faller og lokal ledighet er antatt å øke?

– Dette til tross tror vi på vekst. Svært mange har fortsatt god økonomi, og vil fortsatt handle. For oss blir det om å gjøre å bare bli enda bedre.

LES OGSÅ: Snarøya-Meny taper mot Fornebu-Meny

– Og hvordan skal dere få til det?

– Vi vil legge vekt på enda bedre service og kompetanse ute i butikkene. Vi fortsetter for tredje år på rad med vår Trekanten skole. Den tar for seg blant annet kommunikasjonsstrategi, salg og egenutvikling, butikkøkonomi og markedsføring, sier Kiilerich.

– Nytt av året er også at vi har innledet et samarbeid med «Euro Business School» om et program for butikkene. Her vil det bli ulike salgsfag som deles inn i små korte fokusområder, og som skal gi tips til butikklederne og medarbeiderne. For eksempel i form av kort film og refleksjonsoppgaver, sier sentersjefen.

Les flere økonominyheter fra Budstikka her