Den tradisjonsrike kolonialbutikken på Snarøya er ganske nedslitt og eierne mener det er på tide med en opprustning.

– Det er viktig for oss å ruste opp bygget for fortsatt å være et godt alternativ for våre kunder og stå styrket i dagligvarekonkurransen, sier driftssjef i Meny, Espen Tollefsen til Budstikka.

Konkurrerer med seg selv

NorgesGruppen konkurrerer altså med seg selv på to steder Snarøya.

I lengre tid nå har det vært en Kiwi butikk i terminalbygget på Fornebu, og 14 oktober åpnet den store Meny-butikken på det nye kjøpesenteret Fornebu S. Og den mindre opprinnelige butikken på Snarøya har merket konkurransen.

– Ja, det har vi. Siden åpningen 14. oktober har omsetningen falt med 30 prosent i forhold til samme periode høsten 2013, sier Tollefsen.

– Hvorfor velger NorgesGruppen å beholde nærbutikken her ute?

– Vi gjør det fordi vi mener det er behov for to butikker, og fordi omsetningen til denne butikken har hatt et godt nivå på rundt 85 millioner kroner brutto.

LES OGSÅ:

Handler på stedet

Aud Hvammen er en av dem som handler på stedet.

– Jeg trives her. Personalet er hyggelig, og det er lettvint å handle her, mener hun.

Men hun spør seg hva som skjer med handlemønsteret til folk når butikken "blir borte" under riving og ombygging.

– Selv vil jeg komme tilbake hit, men jeg vet jo ikke hva andre gjør, mener hun. 

Ingen leiligheter

Opprinnelig var planen å ha åtte leiligheter på toppen av en nybygget butikk, men dette fikk ikke NorgesGruppen lov til i Bærum.

– Nå blir det bare butikk. Det nye bygget blir på 1350 kvadratmeter. Det er litt større enn den som er her i dag. Vi håper å få til en ny oppgradert butikk med utvidet vareutvalg, nytt interiør og ny fasade. En butikk like fin som våre andre nye butikker, sier Tollefsen.

– Da vil det være naturlig å supplere sortimentet med varer folk i dag drar til andre butikker for å få tak i, sier Tollefsen.

Viktig for butikken

Planene er nå sendt til administrasjonen i Bærum kommune.

– Siden det ikke er omregulering av eiendommen håper vi å kunne sette i gang med utbyggingen så fort som mulig, sier Tollefsen.
Butikksjef i butikken, Magnus Westeng liker planene.

– Jeg synes det er veldig spennende planer og positivt. Det er viktig for butikken, mener han.

Meny eller Kiwi

I 2014 omsatte butikken på Snarøya ofor rundt 85 millioner kroner brutto, i 2013 omsatte den for 97 millioner.

Budstikka har fått tilbakemeldinger fra lokale mennesker som lurer veldig på om den nye butikken blir en Meny eller en Kiwi.

– Det har vi ikke tatt stilling til ennå. Beslutningen er ikke tatt rett og slett. Men vi i Meny ønsker å bevare butikken som Meny, sier Tollefsen.

Tradisjonsrik butikk

Det har vært drevet butikk på stedet der Meny er på Snarøya siden 1930-årene. Det går frem av av arkivartikler i Budstikka.

I 30-årene het det Snarøen Forretninger og Snarøen Landhandleri. Familien Karlsen drev der til 1979, da Centra-gründer Ivar Kjell Eriksen kjøpte gården og åpnet butikk.

I 2002 ble butikken omprofilert til Meny.  Budstikka har med ulikt mellomrom hatt små artikler fra stedet.

Reddet Lasse Kjus' hunder

Stort sett har det gått stille og rolig for seg der, men butikken fikk overskrifter også i rikspressen senest i 2013 da Mercedesen til eks-alpinist Lasse Kjus tok fyr rett utenfor butikken. I bilen var også de tre hundene til Kjus.

En person løp inn og informerte personalet,  og daværende butikksjef Odd-Erik Tronsrud tok et brannslukkingsapparat og løp ut til den brennende bilen. Kjus kom selv og takket butikksjefen siden.