– Helt nøyaktig omsatte vi for 3.244 millioner kroner, altså godt over 3,2 milliarder, sier Storsenterets direktør Kathrine Ingerø til Budstikka.

Hun fortsetter:

– For oss er dette en stor milepæl. Dette er noe vi har jobbet for lenge. 2014 ble dermed en bekreftelse på at vi er Norges største kjøpesenter målt i omsetning, sier Ingerø.

Ville gruset østlendingene

I Bergen registrerer administrerende direktør Knut Eliassen ved Lagunen AS at han er slått av Ingerø og co.

– Vi omsatte for helt nøyaktig for 3.083.192.000 kroner, sier han.

– Det hadde såklart vært gøy å gruse østlendingene, men samtidig har vi en veldig sterk posisjon i Bergen, og det er tross alt det viktigeste, sier Eliassen.

LES MER:

Derfor kan Tanja smile bredest etter at jula er over

– Kundene er mette og har klær nok

Aldri vært tøffere

Ser vi på vekst, vokste Storsenteret med to prosent i omsetning i forhold til 2013.

– Vi er fornøyd med dette, ikke minst i lys av mer rufsete økonomi i Norge, der flere mistet jobben blant annet innenfor oljeservice lokalt. Det er større usikkerhet. Konkurransen fra nasjonal og internasjonal netthandel er tøff, og vi har aldri hatt tøffere lokal konkurranse i form av nyetableringer, sier Ingerø.

Ingerø understreker at det er en kollektiv innsats som ligger bak.

– Det er en flott innsats fra alle butikker og alle som har sitt virke på Sandvika Storsenter, sier hun.

Nye konkurrenter

– Hvor mye merket dere konkurransen fra de nye kjøpesentrene på Bekkestua og Fornebu, og det ombygde Rykkinn i fjerde kvartal?

– Det blir feil å si vi ikke merket det, men ikke i så stor grad som man kanskje kunne trodd på forhånd, sier hun.

– Vil du klare å tangere 3.244 millioner i 2015?

– Det vil bli vanskelig i lys av det jeg akkurat har sagt. Jeg blir veldig fornøyd om vi klarer det samme omsetningsnivået.

Service og opplevelser

– Hva vil dere gjøre for å beholde posisjonen dere har i 2015?

– Med all konkurranse blir det enda viktigere enn før å gi kunden en god handleopplevelse - både fysisk og mentalt. Fysisk kommer vi til å i kommer til å pusse opp senterets fellesarealer inne, og vil også ruste opp utearealene. Videre legger vi svært stor vekt på service.

Senteret har i dag rundt 200 butikker.

Sterkt og svakt

Ser man på de ulike bransjene på Storsenteret hadde spesialbutikkene sterkest vekst i 2014, med pluss fem prosent, opplyser senterdirektøren.

Innbakt her er butikker som eksempelvis hobbybutikken Panduro og livsstilsbutikken Rituals.

Segmentet sport totalt hadde også en vekst på 5 prosent. Her utmerket blant annet XXL seg, med en vekst på 9 prosent i 2014.