På Trekanten-skolen står menneskekunnskap og psykologi på timeplanen.

– Kunnskap om kundene og hvordan å behandle dem riktig er avgjørende, sier Per Skinmo, daglig leder i firmaet «Ukjent kunde».

Her er typene

Firmaet lærer de Trekanten- ansatte at det finnes fire ulike mennesketyper som er ute og handler. Det er viktig å behandle disse ulikt avhengig av personligheten.

 

REVEN

– Vi kaller reven for «prateren». Dette er en enkel type person som liker å prate mye, og som er litt lur. Reven ser alltid for seg to utganger på en ting. Og kan ta enkle og greie beslutninger. Spør du om han eller hun vil ha rød eller blå bukse, svarer han gjerne – begge.

Som butikkmedarbeider er det viktig å snakke samme enkle og greie språk til reven som kunden selv gjør.

LES OGSÅ: Sterk start for de tre store

LES OGSÅ: Disse jentene skal bli bedre kremmere

LØVEN

– Vi kaller personen for «generalen». Dette er en person som vil bestemme, og som gjerne har bestemt seg på forhånd. Som ekspeditør er det viktig å la vedkommende kunde styre og bestemme som han/hun vil. Det er en person som ikke liker veiledning eller guiding.

UGLEN

– Vi kaller dette for professoren. Her har vi personen som liker overblikket, og som gjerne er litt innadvendt. Liker å ha overblikket og bestemmer seg ikke raskt. I tilnærmingen her er det viktig å ikke overfalle eller være for ivrig.

ST BERNHARDS HUNDEN

– Vi kaller denne personen «Herr Lun». Denne typen søker trygghet, og vil gjerne ha bekreftet at det han eller hun kjøper er noe også andre går i.

Slik avgjøres det

– Men hvordan kan man vite om noen er en rev eller løve?

– Det kan man finne ut blant annet ved hvordan vedkommende svarer på innledningsspørsmålet: Hva kan jeg hjelpe deg med?

– En løve vil da eksempelvis gjerne svare bestemt og med ettertrykk: Jeg skal ha to par bukser!

Les flere økonominyheter fra Budstikka her

Mens en St. Bernhard vil tusle litt rundt og svare: Vel, jeg er for så vidt ute og kikker litt, og kan kanskje tenke meg et par bukser.

– Det er også viktig å være klar over hva slags type man selv er som butikkmedarbeider. Har man selv en løves personlighet, må man tilpasse seg og snakke slik en rev gjør, om reven er kunde.