Klart for stor senterutbygging

ØKER: – Vi skal fortsatt være et nærsenter, samtidig som profilen skal utvikles til å bli litt mer regional, forteller markedssjef Anders Olaussen og prosjektsjef Marte Vamnes (t.h.) i NorgesGruppen Eiendom, sammen med fungerende senterleder Inger Paltiel. På parkeringsplassen bak dem blir det nye handelsarealer. FOTO: KARL BRAANAAS

ØKER: – Vi skal fortsatt være et nærsenter, samtidig som profilen skal utvikles til å bli litt mer regional, forteller markedssjef Anders Olaussen og prosjektsjef Marte Vamnes (t.h.) i NorgesGruppen Eiendom, sammen med fungerende senterleder Inger Paltiel. På parkeringsplassen bak dem blir det nye handelsarealer. FOTO: KARL BRAANAAS

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Et av de store motevarehusene blir med når et nytt og utvidet Rykkinn Nærsenter står klart til julehandelen i 2014.

DEL

Om lag 15 nye butikker får plass i kjøpesenteret, som skal utvides med 3.700 kvm handelsareal og nytt p-hus med 200 nye plasser.

– Det blir økt bredde innen flere bransjer, med hovedvekt på tekstil. Også innen lavprissegmentet. Spesielt til herre, barn og ungdom. Og mer til damene, forteller Anders Olaussen, markedssjef i NorgesGruppen Eiendom.

– Hennes & Mauritz, Cubus eller Dressmann?

– Navnene er ennå ikke klare, men jeg kan røpe at vi får et av de store motevarehusene på plass.

LES OGSÅ: – Vil ramme mangfoldet i handelen

450 millioner

En blanding av små og store kjedekonsepter, sammen med en håndfull enkeltstående nisjebutikker skal bidra til å gi Rykkinn Nærsenter et nødvendig løft.

– Vi utvider på grunn av konkurransesituasjonen, med handelslekkasje ikke minst til Sandvika. Og fordi senteret trenger oppgradering, det bærer preg av etterslep av vedlikehold over tid, erkjenner Olaussen.


De 35 butikkene i senteret omsetter for 320 millioner i året. Etter utvidelsen, i 2015 vil det være om lag 50 butikker med 450 millioner i årsomsetning, inkludert dagligvarer for 165 millioner.

– Dere nærmer dere en halv milliard, kanskje på tide å bytte ut benevnelsen Nærsenter med Senter?

– Vi skal fortsatt være et nærsenter, samtidig som profilen skal utvikles til å bli litt mer regional. Senteret ligger midt i et stort nedslagsfelt med 55.000 meget kjøpesterke personer bosatt innenfor en radius på 8 minutter med bil. Vi vil utvikle dette til et mer komplett kjøpesenter, hvor folk også kan handle julegaver og gjøre større innkjøp – ikke bare de dagligdagse behovene med mat, frisør og en blomsterbukett.

Alt blir nytt

25.000 kunder er innom Rykkinn Nærsenter hver uke. Det er 2.000 flere enn før nyåpningen av totalrenoverte Meny i april.

– En merkbar forskjell, og vi gleder oss veldig til fortsettelsen, bekrefter fungerende senterleder Inger Paltiel.


Oppgraderingen av Meny var første etappe i det som blir en total ansiktsløftning og utvidelse av handlemaskinen i Munins vei.

– Byggeprosjektet på 150 millioner kroner er en stor investering for NorgesGruppen, forteller prosjektsjef Marte Vamnes.

Utvidelsen med 3.700 kvm i to etasjer skal tilpasses dagens arealer, slik at det blir et visuelt sammenhengende senter med nye fronter og himlinger og nytt gjennomgående interiørtema i «nordisk» stil. Nytt p-hus skal bygges med rullebåndtilgang til butikkarealene, og det blir bedre kundeflyt med en ny «rundløype» inne i senteret – i stedet for å gå frem og tilbake på én akse som i dag.

Det blir nye toaletter og stellerom for barn, og biblioteket og grendehuset skal knyttes nærmere senteret.

Byggestart til vinteren

Rammesøknaden for utbyggingen er levert og detaljprosjektet er i gang.

– Vi regner med å starte byggingen til vinteren, slik at vi rekker å åpne i god tid før julehandelen 2014. Senteret vil være åpent i hele byggeperioden. Krevende, men det skal gå, forsikrer Vamnes.

Les flere økonominyheter fra Budstikka her

Artikkeltags