– Jeg stikker innom hver dag, sier Tor Arne Barreng fra Asker.

Han har satt seg ned med en cortado i solsteken utenfor Kårner. Han er ikke den eneste stamkunden som stikker innom.



For mens store Starbucks trer inn i lokalmarkedet i Bærum fra mars neste år, holder superlokale Kårner stand i Asker. Eierne og driverne er Vibeke Hermo (42) fra Vettre og Mari Kleiven (36) fra Jansrud. De startet opp 12. september 2007 – nå snart syv år siden på sentralt sted i Asker.

Ville skape eget

Vibeke hadde i tre år før det vært daglig leder på Kaffebrenneriet i Asker, og hadde i sin tid ansatt Mari.

Mari fikk lyst til å skape noe litt annerledes med økologisk produkter, og grep sjansen da hun fikk tilbud om lokalet. At navnet ble Kårner hang sammen med at det tidligere var et kjent utested der som het Corner.

– For askerbøringer vil dette være Kårner-hjørnet uansett, så vi kunne like godt kalle det Kårner, mener Vibeke.

Godt mottatt

De forteller om kjempemottagelse helt fra starten av.

– Mange visste hvem vi var, og vi ble veldig godt mottatt helt fra starten. Asker-folk er veldig flinke til å støtte opp om lokale foretak, forteller hun. De fikk raskt mange kunder. Hit kommer folk som skal på toget, ungdommer, småbarnsmødre, forretningsfolk og pensjonister som skal ha kaffe og litt å bite i til lunsj og flere andre, forteller de.

I 2011 ble lokalene utvidet slik at man også fikk en del av lokalet med dype lenestoler.

– Det var populært, før det hadde folk nærmest slåss om to av de flate stolene vi hadde, ler de.

Har investert av egen lomme

De to damene leier av Tandberg Eiendom, men har investert rundt 500.000 kroner av egen lomme i lokalene for å få de slik de vil.

Tallene fra Brønnøysund viser en jevn stigning i omsetningen fra starten. I fjor, 2013, var omsetningen på 4,8 millioner kroner, opp fra 4,7 millioner året før. Overskuddet før skatt viser 127.000 kroner i fjor, svakt opp fra året før.

– Man blir ikke rik av å drive kaffebar, men det er stor glede å holde på med dette. Det er så mange hyggelige folk. mener Mari. Hun eier 66 prosent og Vibeke resten. De har rundt åtte ansatte i tillegg.

Merker konkurransen

Kaffekunder er populære kunder, og flere steder serverer spesialkaffe. Kårner merker dette i form av økt konkurranse.

– Kaffebrenneriet har utvidet, det samme har Citronen.  Vi har også fått Egon som jo serverer kaffe, og en ny kafé/vinbar – Kvist. Så i år 2014 regner vi med en flat utvikling, kanskje til og med en liten nedgang omsetningsmessig. Men med økt konkurranse måman nesten bare være regne det som naturlig, mener de.

Les flere økonominyheter fra Budstikka her