- Det har tatt helt av. Vi har så mange bestillinger at vi må sitte oppe dag og natt for å få de ferdig, forteller Anette Torp (21).

Hun og venninnen Natasha Bertheussen (21) sitter i sofaen og hekler for harde livet. Alt fra luer og pannebånd, til halskjeder og armbånd. Alle i knæsje farger.

- Våre produkter skal være litt sporty og røffe. Du skal synes godt i skibakken, eller vise frem litt ekstra hempsmykker, sier Natasha.

Det var da jentene måtte si nei til kundene at noe måtte gjøres. De begynte å lete etter nye produksjonsmetoder, og Kina var det eneste alternativet de hadde råd til.

Kina med bi-smak

- I utgangspunktet skal kreasjonene våre være eksklusive. Håndlagde og fra Norge. Helst skulle vi hatt en liten fabrikk i Valdres, gliser Anette. Det hadde vært mer miljøvennlig og samtidig hadde man hatt full kontroll over etikken. For det er etikken som bekymrer jentene mest.

- Alle har vi hørt om skrekkeksempler fra Kina. Barnearbeid og dårlige arbeidskår. Men vår kontakt har vært der nede, og han kan forsikre oss om at forholdene er gode, allikevel kan man aldri være helt sikker, sier Natasha.

Selv om jentene nå setter bort produksjonen blir det ikke snakk om masseproduksjon. Da mister varene sin eksklusivitet. Dessuten er det kjedelig å bruke noe som alle andre har maken av. Living High skal man kjempe litt for å få tak i.

Men Kina-prosessen er ikke enkel. Først skal man skaffe seg en kontakt i Norge. Han skal kommunisere med Kina. Så skal det lages en kolleksjon, og bestilles vareprøver. Dersom det går galt har jentene rett og slett mistet forretningen sin.

Men det har ikke alltid vært forretning. Eventyret startet først som gaver.

- Vi heklet til venner og familie. Så gikk jungeltelegrafen. Plutselig ringte ukjente folk for å bestille en lue eller et kjede. Det var da vi skjønte at dette kunne det bli business av, forteller Natasha.

Så mimrer de to venninnene om den dagen de gikk forbi en gjeng ungdommer i Sandvika. Ungdommene bar deres luer.

- Den følelsen var ubeskrivelig. Jeg var skikkelig stolt og nesten litt rørt, sier Anette.

I dag er det flere kjedebutikker som stadig bestiller Living High-produkter, blant annet Roxy på Sandvika Storsenter.

Finansierer studiene

- Målet er ikke å bli rik. Men å kunne leve av bare å drive med Living High, sier Natasha.

Hittil har jentene tjent i underkant av 50.000 kr, noe som sper godt på økonomien til de to studentene. For de presiserer at studiene er viktigst. Natasha skal bli psykolog, og Anette studerer markedsføring. Går alt etter planen forventer jentene en gigantisk omsetningsøkning i løpet av 2008.

- Målet er en halv million, gliser Natasha.