Har overlevd på frosne bær og plast i 100 år

 Daglig leder Jonas Claussen, far og styreleder Per Egil Claussen sammen med en av de ansatte, Odd Bjørklund fra Høvik. Her med en vevet glassfiberduk.

Daglig leder Jonas Claussen, far og styreleder Per Egil Claussen sammen med en av de ansatte, Odd Bjørklund fra Høvik. Her med en vevet glassfiberduk. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Det har gått i alt fra nylon, rosiner, jordbær og brennevin til plast og kompositt. Gjennom stadige tilpasninger har bærumsbedriften Hans Claussen AS blitt 100 år.

DEL

Det er ikke alle bedrifter forunt å bli 100 år. Familiebedriften Hans Claussen AS har klart det.

– Vi er jo glad for det, sier styreleder og tredje generasjon, Per Egil Claussen fra Vøyenenga. Vi møter ham sammen med sønn og daglig leder i selskapet, Jonas Claussen.

Nye lokaler

Nylig flyttet 100-åringen inn på nytt tilholdssted på Vøyenenga etter å ha holdt til på Stabekk i flere år.

Rett ved veien har selskapet lager og kontorer. Bak den anonyme fasaden ved veien skjuler det seg leveranser av stoffer du finner i mye av det du bruker til daglig.

LES OGSÅ: Oversikt: Her er Asker og Bærums 500 største bedrifter i 2013

Plast og lim

Det handler om plastråstoff, limprodukter og komposittmaterialer (blant annet glassfiber, polyester og karbon). Vi snakker om alt fra plastfilm for å dekke til mat, til akebrett og ulike plastdeler. Livbåter, lystbåter, tanker og ulike offshoreinstallasjoner er blant det materialet brukes til.

På spørsmål om hvordan selskapet har klart å bli 100 år er svaret fra far og sønn: dyktige folk, hardt arbeid og tilpasningsdyktighet.

Fra rosiner til plast

For 100-åringen har slett ikke alltid holdt på med plast og kompositt.

Det hele startet med agenturvirksomhet for kolonialvarer og tekstilråstoffer. Agent for salg til tekstil og papirindustrien, med råstoff som ull, bomull, nylon og polyester har vært viktig. En stund var selskapet også agent for brennevin. Rosiner fra Australia, og sukker og frosne jordbær fra Polen har også vært viktige deler av bedriftshistorien.

1. september i år ble næringsmiddeldelen solgt til Storms AS på Vøyenenga. Begrunnelsen var at selskapet ønsket å rendyrke plast og kompositt-biten.

I vekst

Det er en bedrift i vekst som fyller de 100. Omsetningen var i fjor på 68,4 millioner kroner, opp fra 61,3 millioner i 2012.

I år fortsetter veksten og selskapet venter rundt 75 millioner i omsetning i år. Men det er tøffere å tjene penger. Resultat før skatt var på 231.000 kroner i fjor.

– Vi får håpe vi kan øke lønnsomheten noe fremover, sier Jonas Claussen.

– Ja, konkurransen er tøff – det er ingen tvil om det. Men vi har svært sjelden hatt røde tall, sier far og styreleder Per Egil Claussen.

Artikkeltags