– Har oppgradert Telenor Arena til «Millennium-standard»

SUPERDEKNING: Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, sammenligner Telenor Arena med Millenium Stadion i London.

SUPERDEKNING: Bjørn Amundsen, dekningsdirektør i Telenor, sammenligner Telenor Arena med Millenium Stadion i London. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Folks trang til å dele bilder og begivenheter med andre på sine smarttelefoner, førte til at anlegget i Telenor Arena var i ferd med å bli helt avleggs. Nå er anlegget oppgradert til det Telenor kaller «superanlegg».

DEL

Les alt innhold på Budstikka.no – 99 kr for to måneder.

Telenor selv sammenligner det med Millennium Stadion i London.

– Det første varselet om at kapasiteten ikke var god nok, fikk vi under Madonna-konserten i fjor. Da så vi at datatrafikken skapte utfordringer for nettet i Telenor Arena, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen til Budstikka.

Super-oppgradering

Nå blir det altså en annen fart i sakene.

Det er nå totalt 282 antenner, over 7,5 kilometer kabel og 13 basestasjoner på plass. 11,3 millioner kroner har «super-oppgraderingen» kostet, opplyser dekningsdirektør Amundsen.

Rundt 20 personer internt har vært involvert gjennom de ulike fasene av prosjektet.

– Datakapasiteten på Telenor Arena er nå så god at folk kan legge ut Facebook bilder og delinger uten større problemer, sier han.

Tok konsekvensen

– Oss bekjent er det ingen stadioner eller eventområder i Norge som er i nærheten av dette, sier Amundsen. Han sammenligner det med Millennium Stadion i London.

– Internasjonalt er Millennium Stadion i London er sammenlignbar i design og er større i kapasitet, men de tar også 80.000 besøkende, sier Amundsen.

– Var det ikke pinlig for dere at Telenor, som er et så stort selskap, ikke hadde god nok dekning på en så viktig arena?

– Nei, pinlig er det ikke. Vi tar konsekvensen av at databruken på mobiltelefoner etter at smarttelefonen gjorde sitt inntog, har eksplodert på relativt kort tid. Fra oktober 2012 til oktober 2013 økte datatrafikken i mobilnettet med 70 prosent. Behovet for datakraft har dermed økt kraftig.

Les mer om Telenor Arena her

– Vi har sett en trend i markedet etter introduksjon av Smart Phones, hvor våre kunder er spesielt aktive under «eventer» som konserter/sportshendelser og lignende. Ikke minst der en gjerne ønsker å være tilgjengelig – men ikke minst produsere eget innhold og legge ut på sosiale medier, sier Amundsen.

– Dette er altså, sett fra et mobilnettmperspektiv, noe av det mest krevende å finne løsninger til. Dette er en utfordring for hele bransjen, ikke bare Telenor. Derfor tok vi selv initiativet til oppgraderingen, fortsetter han.

Veldig fornøyd

Arenasjef Øystein Flenning er veldig fornøyd med det som er gjort. Han bekrefter at anlegget slik det var bød på utfordringer.

– Vi er veldig godt fornøyde med nå å være en arena i verdenstoppen når det gjelder dekning. Brukerne forventer å ha dekning overalt nå. Og selv om man sjelden får skryt for ting som er bra, er det mye kritikk vi nå slipper, sier han.

Les flere økonominyheter fra Budstikka her

Artikkeltags