Frykter sammenbrudd i trafikken – setter opp egne busser

TAR INITIATIV: I likhet med Aker setter Statoil opp egne busser for sine Fornebu-ansatte.

TAR INITIATIV: I likhet med Aker setter Statoil opp egne busser for sine Fornebu-ansatte. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Statoil blir den andre bedriftskjempen på Fornebu som selv tar seg av transport av ansatte.

DEL

Hva synes du om at bedrifter setter opp egne busser for de ansatte? Si din mening i kommentarfeltet nederst!

Mandag har over 2.000 Statoil-ansatte sin første arbeidsdag i den iøynefallende kontorkolossen på Fornebu. Etter innflyttingen vil området telle om lag 14.000 arbeidsplasser.

Brorparten av disse reiser til og fra Fornebu i noenlunde samme tidsrom. Det vekker bekymring blant mange Statoil-ansatte, forteller ansattrepresentant Bjørn Robert Olsen til Budstikka.no.

– Det sier seg selv at den allerede hardt pressede trafikksituasjonen ikke vil bedres av at vi flytter inn. Mange ansatte er engstelige for at trafikken vil stoppe opp fullstendig i morgen- og ettermiddagsrushet, sier Olsen.

LES OGSÅ: Slik er det nye Statoil-bygget

Setter opp egne busser

For å komme problemet i forkjøpet, følger Statoil i Akers hjulspor og etablerer et eget busstilbud for sine ansatte.

– Vi setter opp busser for de ansatte, som vil gå i skytteltrafikk mellom sentralbanestasjonen i Oslo, Lysaker og Fornebu. Dette vil være i gang allerede mandag, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbæk jr. til Budstikka.no.

Lindbæk jr. håper selskapets egne busser, i kombinasjon med kapasitetsøkningen i det eksisterende busstilbudet, vil bidra til å begrense kødannelsen i rushtiden.

BILDEGALLERI: Slik er det nye Statoil-bygget

– Spørsmålet er hvor mye det hjelper

Bjørn Roger Olsen sier at de ansatte er glade for at Statoil gjør sitt for å bøte på problemet.

– Det er ingen tvil om at busstilbudet vil bidra til å avhjelpe situasjonen - spørsmålet er i hvor stor grad det vil hjelpe, sier han.

Olsen viser til at Ruter ved flere anledninger har understreket at det er grenser for hvor mange busser som kan settes inn på strekningen til Fornebu, uten at det resulterer i trafikkork. Dette skyldes at det ikke er opparbeidet kollektivfelt på Snarøyveien.

– Dette er i seg selv utrolig, sier Olsen, som ikke legger skjul på at han synes det er ergerlig at Fornebu-banen ikke er blitt prioritert av statlige myndigheter.

– Det er høyst kritikkverdig at man etter alle disse årene ikke engang vet hvordan baneløsningen skal finansieres, sier han.

Budstikka.no kommer med mer om Statoil-innflyttingen i løpet av dagen mandag.

Artikkeltags