– Det var jo en kaffebar her tidligere også. Men da jeg for fem år siden var her og skulle ha en kaffe mocca, fikk jeg høre stedet var til salgs. Da sa jeg: Da tar jeg ikke bare kaffen, men hele kaffebaren også, utbryter Bjerke.
– Jeg hadde alltid sagt at var det noe annet jeg ville gjøre så var det å drive kaffebar. Jeg er glad i atmosfæren og lukten av deilig kaffe, fortsetter eieren og driveren av «Kaffetid».
– Det er veldig artig å drive her. Og kundene er fantastiske. Det starter med det vi kaller «frokostklubben» av pensjonister fra morgenen av, og fortsetter med småbarnsmødre, lunsjgjester av forretningsfolk og andre og så er det folk som vil ha en ettermiddagskaffe, forteller hun.
Blir ikke rik
Men man må jobbe for kaffesalget.
– Ja, det er mye jobb, og rik av det blir man ikke, men det er gøy. Jeg gleder meg over å møte på jobb hver dag, sier Bjerke som opprinnelig er fra Rykkinn.
– Hva drikker folk helst?
– Pensjonistene liker både latte og cappuccino, som andre. Stadig flere vil også ha helt svart kaffe, sier hun.
KAFFETESTER:
– Hva tenker du om konkurransen - Starbucks åpner på Storsenteret neste år?
– Vi er en liten aktør, og må jobbe hardt. Konkurransen er tøff. At Starbucks kommer til Storsenteret vil nok ikke påvirke oss direkte tror jeg. Men mange selger kaffe, også på vanlige bakerier og kafeer så det er absolutt konkurranse, påpeker hun.
- LES OGSÅ: Her er høstens butikknyheter
Omfattende utbygging
I 2012 omsatte stedet for 2,7 millioner kroner. I løpet av 2013 var det kraftig utbygging og ombygging på senteret, og omsetningen falt til 2,1 millioner kroner. Stedet gikk i minus med 92.922.
– Det var som ventet som følge av ombyggingen. Vi har nå flyttet opp en etasje, og fått større plass. Det har innebåret en del investeringer, men vil gi vekst i år. I år regner vi med en omsetning på over tre millioner, og vil gå i balanse. Neste år blir det overskudd, påpeker eieren.
LES OGSÅ: