Fikk pris for å gjøre en tung jobb lettere

HEDRET: Designer Stig Skjølås (t.h.) i Profil Design Norge demonstrerer den nye bæreselen for skogsarbeidere sammen med Bjørn Sønsteby i Andreas Stihl Norden. FOTO: TORE GURIBY

HEDRET: Designer Stig Skjølås (t.h.) i Profil Design Norge demonstrerer den nye bæreselen for skogsarbeidere sammen med Bjørn Sønsteby i Andreas Stihl Norden. FOTO: TORE GURIBY

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Et lite designfirma på Hvalstad kapret prestisjepris for å ha gjort en tung jobb lettere for skogsarbeiderne.

DEL

– Vi er superfornøyd. Når vi ser på hvem som har fått denne prisen tidligere, føles dette som en skikkelig utmerkelse, sier Stig Skjølås i Profil Design Norge på Hvalstad til Budstikka.

Del

Onsdag formiddag mottok han Merket for god design i kategorien industridesign under Designdagen i DogA Norsk Design- og Arkitektursenter.

Tre års arbeid

Prisen får de etter tre års arbeid med utvikling av en ny teknisk innovativ bæresele for ryddesager til proffene blant skogsarbeiderne.

Arbeidet er utført på oppdrag fra det tyske Stihl-konsernet, som står bak verdens mest kjøpte motorsagmerke med salg i over 160 land.

Mange innovasjoner

Juryen i Norsk Designråd mener STIHL X-FIT har en rekke gode innovasjoner. Bæreselen er justerbar og passer for alle kroppsstørrelser. Den er asymmetrisk for å oppnå optimal bærekomfort og ergonomi.

Selen er synlig i mørket, har integrert drikkesystem, nødfløyte og eget verktøyrom. I farlige situasjoner kan den løsnes med et enkelt håndgrep.

1.500 solgt

Stihl har solgt om lag 1.500 av Hvalstad-firmaets bæreseler siden lanseringen for ett år siden – de fleste i Sverige, og noen i Norge. Profil Design Norge eier rettighetene til produktet, og har inngått en eksklusiv distribusjonsavtale med Stihl for det nordiske markedet.

Design- og produktutviklingsarbeidet er utført i nært samarbeid med Stihls Bjørn Sønsteby.

Torstad gård

Arbeidet med selen er et av de lengste og mest omfattende arbeidsoppdragene Profil Design Norge har hatt, forteller Stig Skjølås. 44-åringen er produktutvikler og partner i bedriften, som ble startet av Geir Sylen i 1989.

De fem ansatte holder til på Torstad gård, der de jobber med design og produktutvikling for sport, profil og detalj. 25 prosent av fjorårsomsetningen på 13 millioner kroner var eksport.

Morten Gisle Johnsen

Artikkeltags