Coop Extras flaggskip åpner lørdag

Varehussjef Lasse Lindberg er i full gang med forberedelser til åpningen lørdag. Her med Tom Pettersen – en av leverandørene.

Varehussjef Lasse Lindberg er i full gang med forberedelser til åpningen lørdag. Her med Tom Pettersen – en av leverandørene. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Tidligere Smart Club – nå Coop Extra på Slependen – skal bli et flaggskip og aller størst i Norge. Lørdag åpnes dørene.

DEL

– Vi skal være Coop Extras flaggskip i Norge, sier varehussjef Lasse Lindberg til Budstikka.

– Jeg er kjempespent på mottagelsen og gleder meg veldig, sier han.

Da Budstikka besøkte stedet denne uken, var det hektisk aktivitet for å få alt ferdig før åpningen til en omprofilert butikk.

Aldri så stor interesse

Fra å være Smart Club, er stedet nå blitt Coop Extra.

– Jeg har aldri opplevd så stor interesse for en butikkåpning før. Veldig, veldig mange har kontaktet oss, og mange kunder har regelrett virket veldig bekymret over hvordan vareutvalget vil være, sier Lindberg.

LES OGSÅ: 36 må slutte etter kuttrunde

Ekstraordinære tiltak

Derfor har gjort varehuset gjort flere ekstraordinære unntak i forhold til hva som er vanlig i Coop Extra. Spesielt gjelder dette fisk og ferskvare.

– Det er et veldig kjøpesterkt publikum her, og noe av det som selger aller best er fisk av høy kvalitet og store reker. Dette er derfor noe vi beholder videre.

Det ble solgt store reker for 12 millioner ved dette varehuset i fjor, og sushi for rundt 6 millioner.

LES OGSÅ: Coop vil gi deg regningen

1.000 flere varer

I motsetning til et vareutvalg på rundt 5.500 vareartikler vil Coop Extra’en på Slependen ha minst 1.000 flere varer, sier Lindberg.

– Hva forsvinner sammenlignet med Smart Club-konseptet?

– Kunder som kjenner stedet, vil jo se at faghandel for bygg er borte først og fremst. Men faghandel for dagligvarer skal fortsatt være der.

Smart Club var klart mye større både på utvalg og salgsflate, men Coop Extra blir like fullt et av Asker og Bærums aller største supermarkeder.

– Smart Club omsatte for 430 millioner inklusive moms i fjor. Planen vår er å omsette for rundt 200 millioner kroner neste år, sier Lindberg.

Knalltøff konkurranse 

– Hva tenker du om konkurransen?

– Konkurransen er selvsagt knalltøff, men vi skal være knallgode på service og vareutvalg.

Fra 140 ansatte på Smart Club har stedet nå 35 ansatte pluss julehjelp.

Budstikka har tidligere omtalt nedbemanningen.

– Det var selvfølgelig en veldig tøff prosess for alle. Nå har vi heldigvis klart å ansette veldig mange igjen og av de andre har de aller fleste fått seg jobb. Jeg vil si dette er noe vi nå har lagt bak oss. Jeg opplevere at stemningen og motivasjonen her nå er god, og at vi nå ser frem mot åpning og nye tider, sier han.

– Hva tenker du om at dere får en Gmax (sportsforretning, red.anm.) rett ved siden av?

– Kjempebra, det! Det er en type faghandel som sikkert vil bidra til at enda flere kommer til stedet, sier han.

Artikkeltags