Jobber for barnevernet uten arbeidskontrakt

Asker og Bærum kommuner har kjøpt tjenester av Barnevernkompetanse AS for mange millioner kroner de senere årene. Nå får konsulentselskapet smekk fra Arbeidstilsynet for hvordan de organiserer virksomheten.

Asker og Bærum kommuner har kjøpt tjenester av Barnevernkompetanse AS for mange millioner kroner de senere årene. Nå får konsulentselskapet smekk fra Arbeidstilsynet for hvordan de organiserer virksomheten. Foto:

Av
Artikkelen er over 7 år gammel

Arbeidstilsynet er kritisk til hvordan barnevernskonsulentene som tar oppdrag i Asker og Bærum, organiseres.

DEL

I 2010 tjente firmaet Barnevernkompetanse AS over 36 millioner kroner på formidling av barnevernstjenester til landets kommuner, blant annet Asker og Bærum.

Den lukrative virksomheten styres av åtte administrativt ansatte, mens 58 konsulenter leverer tjenester på vegne av selskapet. Konsulentene har ingen arbeidsavtale, på tross av at selskapet står registrert som et bemanningsforetak i bemanningsregisteret.

Krever arbeidsavtaler

Arbeidstilsynet er kritiske til hvordan selskapet, som Asker og Bærum kommuner inngikk en ny, forpliktende rammeavtale med i fjor, organiserer sin virksomhet.

– Slik vi har forstått det skiller ikke konsulentgruppen i Barnevernkompetanse seg fra faste deltidsansatte eller midlertidig ansatte, heter det i en rapport som er utarbeidet etter et tilsyn i januar.

Arbeidstilsynet krever at firmaet gjennomgår tilknytningsforholdet til samtlige av sine konsulenter, og inngår en skriftlig arbeidsavtale med personer hvis engasjement har karakter av et ansettelsesforhold (se faktaramme).

LES OGSÅ: Asker og Bærum kjøpte tjenester ulovlig

Kalles «frilansere»

Barnevernkompetanse betegner på sin side konsulentene som «selvstendige underleverandører» og «frilansere», og begrunner organiseringen med at selskapet har uforutsigbare økonomiske rammebetingelser.

Det er overhodet ikke relevant, mener Arbeidstilsynet.

– Det avgjørende er det reelle tilknytningsforholdet. Selv om en person utfører arbeid som selvstendig, skjærer domstolene igjennom hvis forholdet i realiteten har karakter av et arbeidsgiver-/arbeidstagerforhold, heter det i Arbeidstilsynets brev til Barnevernkompetanse.

– Ingen kommentar

Innen 16. mai må Barnevernkompetanse:

* Lage et utkast til arbeidsavtale

* Fremskaffe en oversikt over personer eller virksomheter som selskapet etter gjennomgangen mener er oppdragstagerforhold

* Redegjøre for vurderingen(e) der tilknytningsformen til selskapet vil videreføres som en oppdragsavtale.

Organisasjonssjef Thomas Fossum i Barnevernkompetanse ønsker ikke å kommentere saken overfor budstikka.no.

– Vi skal besvare henvendelsen fra Arbeidstilsynet. Noe annet enn det ønsker vi ikke å kommentere, sier han.

LES OGSÅ: Slakter millionsluk på konsulenter

Innblandet i mange saker

I fjor fikk Asker og Bærum kommuner bøter på henholdsvis 77.000 og 875.000 kroner, etter at Budstikka avslørte at kommunene hadde inngått ulovlige avtaler med nettopp Barnevernkompetanse.

Saken er langt ifra unik for Asker og Bærum: Det siste året er det blitt avdekket at både Ski, Oppegård, Fredrikstad, Røyken, Elverum og Drammen kommuner skal ha inngått ulovlige avtaler med konsulentselskapet.

I juli i fjor ble det kjent at Asker kommune ville kreve erstatning fra selskapet, etter at en konsulent tilknyttet selskapet skulle ha dobbeltfakturert Asker og Oppegård kommuner for til sammen 93 arbeidstimer.

Samarbeidet mellom Barnevernkompetanse og Asker og Bærum kommuner ble likevel videreført, etter et felles anbud hvor kommunene inngikk en ny, og lovlig avtale, med selskapet.

Les flere nyheter her

Artikkeltags